Fitness - sju anledningar att börja i dag

Fitness är ett perfekt sätt för att gå ner i vikt och få en stark kropp.

Intresserad av fitness? Bättre ställe än ett gym finns i så fall inte i sammanhanget. Men det finns också andra fördelar förknippade med gymträning. Här nedan finner du ytterligare sju skäl att börja nu!

1. Fitness ger dig starkare kropp och skelett

Du slipper att alltid vara trött i ryggen och blir också i stånd till att göra annat än lägga pussel med barnbarnen när den tiden kommer. För det krävs motion om du ska behålla din muskelmassa. Rör du dig för lite kan det kosta dig cirka 250 gram muskler för vart tionde år sedan du fyllt 20. Men ägnar du dig åt finetss är du snäll mot dina muskler och då är chansen stor att du slipper både benskörhet och ryggont.

2. Färre skador med fitness

Allsidig fitness-träning i gymmet garanterar större uthållighet. Du kan alltså hålla på längre utan att bli trött. Arbetsskador och olycksfall beror i allmänhet på ouppmärksamhet eller trötthet, och därför betyder bättre form en säkrare vardag.

3.Mer energi

Viktträning är bra för kroppen men du sover också bättre på natten, matsmältningen förbättras och spänningar i kroppen löses upp. Samtidigt frigörs energi i kroppen som genast går åt till att stärka immunförsvaret. Fitness hindrar dig alltså frånatt somna framför teven redan innan Rapport har börjat.

4. Fitness ger starkare hjärta och lungor

Det har länge funnits en skarp gräns mellan träning för hjärta och lungor (aerob träning) och träning som tillgodoser musklerna (anaerob träning). Men faktum är att allt du gör i ett gym kommer hjärtat till godo och utmanar andningsförmågan, även viktträning. Löpband och trappmaskin har också blivit så förfinade att du kan bestämma en maxpuls du inte vill överstiga. Det garanterar att du inte blir yr eller svimmar av utmattning. Din puls ska inte heller ligga så lågt att det är nödvändigt att värma upp igen före nästa övning. Allt detta kan du alltså knappa in på maskinerna så att de automatiskt sätter det tempo som passar just dig.

5. Individuell vägledning

Du kan hyra en personlig fitness-tränare per timme så att du får ännu en skjuts i rätt riktning. Instruktörerna är i dag utbildade på ett helt annat sätt än bara för några få år sedan. Redskapen har också genomgått en enorm utveckling de senaste tio åren och varje enskilt redskap kan ställas in exakt så att instruktören kan skräddarsy ett effektivt träningsprogram som passar just din kropp.

6. Bättre självförtroende

Fitness ger dig en enorm känsla av välbefinnande. Även om du inte minskar dina mått med flera storlekar syns det i ögonen att du tränar. Din blick är klar och strålande. Och känslan av välbefinnande fortplantar sig snart på sättet du går på, så att din utstrålning - ja, strålar. Och så är glädjen i topp när du sätter upp ett mål - och når det!

7. Träna när det passar dig

Du slipper vara beroende av andras tidsscheman. Aerobicspassen ligger ofta spridda över hela dagen och gymmen håller i regel öppet från morgon till kväll - alla veckans dagar. Så träna fitness när det passar dig!

De mest lästa artiklarna just nu
Dieter

Gå ner i vikt med I FORM Kostplan 1500 kcal

Bröd

Världens nyttigaste och enklaste bananbröd

Kostråd

Vad är ingefära bra för?

Nyttig mat

RÄKNA UT: Hur många kalorier behöver jag?

Superfood

Kan du inte heller få ut kärnorna? Vi hjälper dig här!

Psykologi

Lär dig att släppa dina orostankar

Hälsa

Varför kan jag inte skilja på höger och vänster?

Styrkeövningar

Få starka ben med I FORMs julkalender

Nyttig mat

Så räknar du om gram till dl

Träning

RÄKNA UT: Hur många kalorier förbränning min träning?

Mer om Styrketräning
Styrketräning

Kom till ro med mild motion innan läggdags

Styrketräning

Börja din dag med 10 min mild morgonmotion

Styrketräning

Så här blir din styrketräning effektiv

Styrketräning

Så tränar du med maskinerna på gymmet

Styrketräning

Träna effektivt med hantlar

Styrketräning

Därför är det så viktigt för kvinnor att styrketräna

Styrketräning

5 grundrörelser som din styrketräning bör innehålla

Styrketräning

Är du redo för en träningsutmaning?

Styrketräning

8 veckors bootcamp: Kom i ditt livs form

Styrketräning

Bootcamp: 8 veckors träningsprogram

Styrketräning

Träna på 10 minuter: Här är träningsserien som stärker hela kroppen

Newsletter background
I FORM rekommenderar
Superfood

Kolla in våra bästa recept med rödkål

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Psykologi

Testa dig själv: Är du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Lätt att leva sunt: I FORMs träningsuniversum och veckomenyer hjälper dig

Förebyggande

Borde du vara orolig för att du svettas på natten?

Platt mage

Magcamp för nybörjare: Följ det här effektiva programmet och se resultat

Träning

Få mer energi med den här morgonträningen som sträcker ut och stärker

Psykologi

Depressionstest – är du mer än bara nedstämd?

Styrketräning

Nybörjare? Så kommer du snabbt igång med styrketräningen

Träning

Här är de 5 mest populära träningsprogrammen