6 tips som gör dig stark på rekordtid

Ont om tid att styrketräna? Följ då de här 6 tipsen som gör dig stark med minsta möjliga tidsåtgång.

När du kommer in på träningscentret gäller det att få ut maximalt av din tid. I en amerikansk studie har forskarna tittat närmare på hur man effektivast blir stark genom styrketräning – på kortast tid.

Här är de 6 bästa råden:

  • 1. Gör 6–12 repetitioner i varje set.
  • 2. Gör minst 3 set av varje övning och öka till 4 set efter 1–2 månader.
  • 3. Ta 1–1½ minuts paus mellan varje övning.
  • 4. Träna till utmattning i varje set (tills du inte kan göra fler repetitioner).
  • 5. Gör både flerleds- och enkelledsövningar på varje träningspass och börja med flerledsövningar.
  • 6. Gör den koncentriska fasen av rörelsen, där muskeln drar sig samman, snabbt (1–3 sekunder) och den excentriska fasen, där muskeln förlängs, långsamt (2–4 sekunder).

Nu har det blivit lättare att leva sunt!

I FORMs viktigaste uppdrag är att göra hälsa lättillgängligt. Därför har vi skapat ett nytt träningsuniversum, där du får kunskapen och verktygen som motiverar dig att leva sunt, året runt.
Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny
  • Spara ditt favoritinnehåll – och hitta det lätt igen

Just nu: Testa 30 dagar utan kostnad


Newsletter background