6 tips som gör dig stark på rekordtid

Ont om tid att styrketräna? Följ då de här 6 tipsen som gör dig stark med minsta möjliga tidsåtgång.

När du kommer in på träningscentret gäller det att få ut maximalt av din tid. I en amerikansk studie har forskarna tittat närmare på hur man effektivast blir stark genom styrketräning – på kortast tid.

Här är de 6 bästa råden:

  • 1. Gör 6–12 repetitioner i varje set.
  • 2. Gör minst 3 set av varje övning och öka till 4 set efter 1–2 månader.
  • 3. Ta 1–1½ minuts paus mellan varje övning.
  • 4. Träna till utmattning i varje set (tills du inte kan göra fler repetitioner).
  • 5. Gör både flerleds- och enkelledsövningar på varje träningspass och börja med flerledsövningar.
  • 6. Gör den koncentriska fasen av rörelsen, där muskeln drar sig samman, snabbt (1–3 sekunder) och den excentriska fasen, där muskeln förlängs, långsamt (2–4 sekunder).

Bli hälsosam och stark med I FORM!

I FORMs viktigaste uppgift är att göra hälsa enkelt. I vårt digitala universum får du kunskap och verktyg som gör det lätt att leva sunt. Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.

På vår sajt och i vår app får du bl a:

  • Över 100 videoträningar på 5 till 40 min.
  • Nybörjarvänliga löpprogram med ljudguide
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny

Vill du veta mer om I FORM digital? Kolla här!


Newsletter background