Sträck ut
Sträck ut

Sträck ut efter träningen

Efter träningen är det dags igen. Hoppar du över stretchingen får du lättare ömma, styva och korta muskler.

1 maj 2010 av I FORM

Sträck ut 

  • Det är viktigt att uttänjningen sker i en lugn och behärskad takt. Tänj tills du känner en lätt spänning i muskeln och håll cirka 15 sekunder, öka sedan lite. Håll också där 15 sekunder. Upprepa 2 gånger för varje övning.
  • Undvik till varje pris hackiga rörelser eftersom du då riskerar att muskelfibrer rivs av och kalla senor skadas. Musklerna skyddar sig mot plötsliga ryck genom att dra ihop sig och sedan gör inga stretchövningar i världen någon nytta.
  • Du måste slappna av i kroppen och andas lugnt när du sträcker ut.

Andas lugnt och regelbundet

  • Du ska inte forcera en tänjning så att det gör ont i muskeln - du ska bara känna en lätt sträckning. Du får inte glömma att slappna av och andas lugnt, djupt och regelbundet, eftersom det hjälper muskeln du försöker tänja att slappna av, så att du faktiskt kan tänja den ytterligare utan att det gör ont. Dessutom får muskeln syre och näring som den behöver efter träningen.
  • Försök att lägga märke till om du har en tendens att hålla andan när du stretchar. Att hålla andan när något känns lite obehagligt är är nämligen ett klassiskt fel som många gör.

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar