Läs också

Ute på hal is

Säker teknik på isen

En dag på isen ska självklart vara kul och fartfylld. Men den ska inte äventyra dina tänder, armar eller ben. Här får du tips om hur du glider säkrare.

29 juli 2015 av I FORM

Grundställning:
Åk alltid med lätt böjda knä. Det gör det enklare för dig att skjuta från och du får bättre fart på skridskorna. Håll huvudet högt och räta på ryggen så håller du balansen.

Avstamp:
Bästa farten får du om du skjuter fart snett bakåt med sidan av skridskon. Att ta fart med taggarna på konståkningsskridskorna är förbjudet. Det är dålig teknik och ger mindre kraft.

Bromsteknik:
Du är sällan ensam på isen, så du måste kunna få stopp på dina skridskor. Sätten är många:

  • Minst energikrävande är att sätta ena skridskohälen i isen. Tyvärr är det inte speciellt effektivt.

  • Lättast är att ploga. Med böjda knä tvingar du ut hälarna åt sidan och låter skenornas insidor skrapar mot isen.

  • Effektivast är att bromsa a la hockeyspelare. Men det är också det svåraste. Skridskorna ska ställas på tvären. Böj knäna, vrid höften och skjut fram hälarna. Överkroppen stannar kvar i åkriktningen.


Fall:
Alla ramlar någon gång. Det går inte att undvika. Därför är det viktigt att du vet vad du ska göra. Detta bör du tänka på:

Framlänges fall:
Upp med huvudet så att du inte slår tänderna i isen. Det bästa är att rulla runt så du tar emot med lår/höfter, överarm och axlar. Faller du rakt fram så minska hastigheten med sträckta armar, mage och bröst.

Baklänges fall:
Kryp ihop och dra in hakan mot bröstet så du inte får pisksnärtskada eller slår i bakhuvudet. Vrid lite så du inte landar på svanskotan. Skinkorna är de bästa stötdämparna du har.

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar