Annons

Öka chansen att nå ditt träningsnyårslöfte med dessa tips

En gammal tradition i svenska hushåll har varit att sätta upp nyårslöften.

Annons från Mr Vegas

De vanligaste nyårslöftena varje år är nästan all detsamma, och ”träna mer” är nästan alltid högst upp på listan. Men hur ska man då göra för att faktiskt nå det där målet? Kanske handlar det om hur du pratar om löftet, kanske handlar det om att våga vila och testa något nytt så som slots på nätet, kanske om något helt annat. I den här artikeln ger vi dig tips på vägen!

18+ I Regler och villkor gäller I stödlinjen.se I spelpaus.se I spelinspektionen.se I Spela ansvarsfullt I

Nyårsmål - inte nyårslöfte

De allra flesta av oss är vana vid att må dåligt eller känna stress över att ”bryta nyårslöften”. Ett enkelt men effektivt sätt att minska den där stressen är genom att helt enkelt byta namn på det. Istället för att kalla det ett “nyårslöfte”, där du endast har alternativen att hålla eller bryta löftet, så kan du istället kalla det för “nyårsmål”. Ett mål går att uppnå, men det som är ännu viktigare är att sträva mot att nå målet. Detta kan betyda att vissa dagar är svårare, vissa lättare, men i grund och botten handlar det om kämpaglöden.

Värna om målsättningen

Ett av de största misstagen ett nyårslöfte, eller nyårsmål, kan göra är att vara för vagt. ”Träna mer” är abstrakt, gentemot ”träna tre gånger i veckan”. Att sätta parametrar för ditt mål kommer att hjälpa dig att faktiskt genomföra jobbet, eftersom du vet vad du kräver av dig själv. Till och med ”tre gånger i veckan” kan vara för vagt, kanske borde du istället säga vilka tre dagar du ska träna varje vecka!

Planera och förbered

Ytterligare ett sätt att göra det enklare för dig att faktiskt komma iväg till gymmet är att planera i förväg. Till exempel, om du har bestämt dig att träna måndag, onsdag, och fredag, sätt då också en tid för när du ska vara på plats och vad du ska träna den dagen. Om du vill testa att gå på gympass så sköter sig dessa tider av sig självt, samtidigt som du behöver tänka mindre på att komma på övningar. Passa även på att packa gymväskan kvällen innan, så att inte det blir ett hinder.

Be om hjälp

Att be andra människor hjälpa dig kan hålla dig ansvarig och taggad på ett helt nytt sätt. Till exempel kan det handla om att träna tillsammans med någon, och på så sätt variera med att leda träningsprogrammen. Kanske kan det vara så enkelt som att bestämma att alltid skicka ett sms eller en bild från gymmet till ett syskon för att ge bevis på att man tog sig dit.

Ta vara på vilan

Lika viktigt som att träna är att vila. Unna dig stressfri vila där du får göra något som är avslappnande. Kanske är detta att spela några slots på ett online casino. Kanske är det att ta en fika med en go vän du inte har sett på länge. Att vila behöver inte vara en belöning, och ska inte stressas av dina prestationer. Vila ska du inte må dåligt över, utan det är något som kommer göra dina effektiva timmar ännu bättre.

    Newsletter background