Löpning är lika viktigt som sex

Vilket väljer du – att svettas mellan lakanen eller i ute löpspåret? För många svenska kvinnor blir det valet knepigt. De flesta värderar aktiviteterna lika högt, visar en undersökning som I FORM har gjort.

Shopping, fika, tv-kvällar och ett samtal till mamma går dock bort till fördel för tid i löpspåret.

I undersökningen på iform.se deltog 1 774 kvinnor i åldrarna 15-60 år och svaren är entydiga; kvinnorna väljer att snöra på sig skorna och springa framför en rad sociala vardagsaktiviteter. Att just löpning tilltalar så många kvinnor förklarar I FORMs chefredaktör Karen Lyager Horve med de snabba effekterna motionsformen ger:

  • Löpning är lite av ett universalmedel, på relativt kort tid kan du boosta din form genom att springa dig till en sund vikt, mindre stress och mer glädje.

Karen Lyager Horve

Lika viktigt som att komma ut och löpa tycker kvinnorna bara att sex och tid med vänner och familj är. Så många som en tredjedel skulle hellre löpa än att rulla runt i sänghalmen om de ställdes inför valet.

Det enda som är tveklöst viktigare än löpning är att sköta jobbet ordentligt, visar undersökningen.

Drömmer om halvmaraton

Majoriteten av kvinnorna i undersökningen springer tre gånger i veckan. Fem kilometer är den vanligaste distansen, liksom drömmen om att kunna springa en halvmara.

  • Så många som 29 procent, alltså nästan var tredje löpare som deltog i undersökningen drömmer om att klara de 21,1 kilometrarna. För två år sedan var det bara var femte som vågade tänka i de banorna, säger Lyager Horve.

Och den som tänker sig tekniknörden som en typisk man får tänka om.

  • Vi kvinnor har blivit riktigt bra på att följa träningsprogram och utmana oss själva, också när det gäller tekniska prylar, fortsätter Lyager Horve.

Mp3-spelare, pulsmätare och mobiltelefon är de populäraste hjälpmedlen för att förbättra formen, enligt undersökningen.

De mest lästa artiklarna just nu
Dieter

Gå ner i vikt med I FORM Kostplan 1500 kcal

Bröd

Världens nyttigaste och enklaste bananbröd

Kostråd

Vad är ingefära bra för?

Nyttig mat

RÄKNA UT: Hur många kalorier behöver jag?

Superfood

Kan du inte heller få ut kärnorna? Vi hjälper dig här!

Psykologi

Lär dig att släppa dina orostankar

Hälsa

Varför kan jag inte skilja på höger och vänster?

Styrkeövningar

Få starka ben med I FORMs julkalender

Nyttig mat

Så räknar du om gram till dl

Träning

RÄKNA UT: Hur många kalorier förbränning min träning?

Mer om Löpning
Löpning

Kan 1 kilometer om dagen göra dig till en löpare?

Löpning

6 styrkeövningar som gör dig till en bättre löpare

Annons

Få hjälp med dina onda fötter

Löpning

Så här får du de bästa löpturerna i sommarvärmen

Löpning

Vilken app ska du springa med när Endomondo stänger ner?

Löpning

Snabbt eller långt?

Löpning

En enkel förändring skonar löparkroppen

Löpning

Mät din löprunda med I FORMs "Mät din runda"

Löpning

Løbebånd – sådan bruger du det bedst

Löpning

Kvinnorna springer ifrån männen

Löpning

Så enkelt effektiviserar du din löpning

Newsletter background
I FORM rekommenderar
Superfood

Kolla in våra bästa recept med rödkål

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Psykologi

Testa dig själv: Är du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Lätt att leva sunt: I FORMs träningsuniversum och veckomenyer hjälper dig

Förebyggande

Borde du vara orolig för att du svettas på natten?

Platt mage

Magcamp för nybörjare: Följ det här effektiva programmet och se resultat

Träning

Få mer energi med den här morgonträningen som sträcker ut och stärker

Psykologi

Depressionstest – är du mer än bara nedstämd?

Styrketräning

Nybörjare? Så kommer du snabbt igång med styrketräningen

Träning

Här är de 5 mest populära träningsprogrammen