Progressiv löpning

Progressiv löpning är det optimala sättet att vänja sig vid lite tuffare rundor.

På denna löprunda ska du springa 5 kilometer (eller mer) i ett sträck, men du ska skruva upp tempot. Du ska börja försiktigt och ta i lite extra för varje kilometer. Har du en löparklocka kan du hålla koll på tempot under vägen och kan justera hastigheterna på rundan mycket exakt.

Det mest optimala är att du ökar farten med cirka 10 sekunder per kilometer varje gång du har sprungit en kilometer. Den första kilometern ska du springa så den känns lätt och avslappnad. Den sista kilometern ska helst avslutas i hårt tempo.

Ändamål

Denna runda startar lätt men slutar med att du pressar dig ganska mycket. Det ger en effektiv konditionsträning. Samtidigt är turen perfekt för att stärka dig mentalt för din halvmaraton. Du vänjer dig nämligen i tanken på att en löprunda hela tiden blir tuffare och tuffare. Du får dessutom en bra tempokänsla i kroppen, som kan göra det enklare för dig att hitta ditt rätta tempo på den viktiga dagen.

Hälsosam hela sommaren med I FORM

I FORMs viktigaste uppgift är att göra hälsa enkelt. I vårt digitala universum får du kunskap och verktyg som gör det lätt att leva sunt. Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Löpprogram med ljudguide
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny

Just nu har vi ett specialerbjudande, där du får tillgång till I FORM hela sommaren för endast 49 kr.

ERBJUDANDE: Få 3 månader för 49 kr.


Newsletter background