Lär dig rätt teknik

Innan du ger dig i kast med stora rullande utmaningar så är det viktigt att du känner dig hemmastadd på skridskorna.

Här följer en rad övningar som kan hjälpa dig över de första stapplande stegen. Ju säkrare du är på grundövningarna, desto mer får du ut av din inlineåkning. På t ex en avsides belägen parkeringsplats med slät asfalt kan du under betryggande former träna och bekanta dig med de nya rörelserna. Och glöm för all del inte säkerhetsutrustningen! De flesta olyckorna sker de första veckorna.

Hitta balansen

Först och främst ska du vänja dig vid att nu rullar du!
Ge dig god tid att hitta balansen. Hitta en bra grundställning, lätt framåtböjd. Prova sedan att böja i anklar, knän och höfter. På så sätt kan du reagera på underlaget och riskerar inte att falla hela tiden. Gör eventuellt rörelsen hemma på mattan.

Sätt i gång

Placera fötterna i T-form - alltså den bakre foten tvärställd och den andra framåtriktad - och skjut ifrån. För bakre benet framåt och skjut ifrån med det andra. Skjut ifrån med de främre hjulen. Gunga hela tiden i knän och anklar och stå en aning framåtlutad, det ger balans.

Sväng

Åk langsamt rakt fram med armarna framför dig. Gunga i anklar, knän och höfter. Finn balansen och känn dig säker på skridskorna innan du fortsätter. Lägg vikten på höger skridskos främre hjuloch sträck ut benet. Så svänger du åt vänster. Gör det samma med höger ben när du ska svänga åt höger.

Bromsa

Det finns två enkla sätt att stanna. Håll armarna lite framför dig, böj knäna och luta dig en aning bakåt. Sträck fram höger ben och dra tårna upp emot dig så att bromsklossen längst bak på skridskon skrapar mot marken. Så stannar du lugnt och stilla.

Ak langsamt rakt fram igen, sträck det ena benet bakåt och ställ skridskon på tvären. Låt hjulen glida fram på marken så att de bromsar. Det är ganska lätt men sliter hårt på hjulen.

Nybörjarstopp

Nybörjare kan stanna genom att ställa sig bredbent så att avståndet mellan fötterna är större än avståndet mellan axlarna. Böj samtidigt knäna och kroppen samt peka inåt med tårna, så stannar du.

Newsletter background