Kan jag träna om jag känner mig öm?

Ömhet efter träning kan både vara en harmlös signal och ett varningstecken. Kolla här när du kan träna och när det är bättre att slappa i soffan en stund.

Kvinna håller vattenflaska.

Ja, det är okej att träna om man känner sig öm ...

Om ömheten inte är för svår och du har full rörlighet är det okej att träna. Du kan bara inte räkna med att du kan göra lika många repetitioner som du normalt kan göra och inte springa lika långt. Lyssna till din kropp – och tänk på principen att ta en vilodag mellan två träningar.

Nej, det är inte okej att träna om man känner sig öm ...

Om du har svårt att gå eller lyfta armarna mår du bäst av att ta en extra vilodag. De dagar som du vilar används för att återuppbygga kroppen och inkassera resultaten av din träning, så även om den allmänna rekommendationen är en vilodag kan din kropp ändå behöva två.

Nu har det blivit lättare att leva sunt!

I FORMs viktigaste uppdrag är att göra hälsa lättillgängligt. Därför har vi skapat ett nytt träningsuniversum, där du får kunskapen och verktygen som motiverar dig att leva sunt, året runt.
Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny
  • Spara ditt favoritinnehåll – och hitta det lätt igen

Just nu: Testa 30 dagar utan kostnad


Newsletter background