Kan jag träna om jag känner mig öm?

Ömhet efter träning kan både vara en harmlös signal och ett varningstecken. Kolla här när du kan träna och när det är bättre att slappa i soffan en stund.

Kvinna håller vattenflaska.

Ja, det är okej att träna om man känner sig öm ...

Om ömheten inte är för svår och du har full rörlighet är det okej att träna. Du kan bara inte räkna med att du kan göra lika många repetitioner som du normalt kan göra och inte springa lika långt. Lyssna till din kropp – och tänk på principen att ta en vilodag mellan två träningar.

Nej, det är inte okej att träna om man känner sig öm ...

Om du har svårt att gå eller lyfta armarna mår du bäst av att ta en extra vilodag. De dagar som du vilar används för att återuppbygga kroppen och inkassera resultaten av din träning, så även om den allmänna rekommendationen är en vilodag kan din kropp ändå behöva två.

Bli hälsosam och stark med I FORM!

I FORMs viktigaste uppgift är att göra hälsa enkelt. I vårt digitala universum får du kunskap och verktyg som gör det lätt att leva sunt. Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.

På vår sajt och i vår app får du bl a:

  • Över 100 videoträningar på 5 till 40 min.
  • Nybörjarvänliga löpprogram med ljudguide
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny

Vill du veta mer om I FORM digital? Kolla här!


Newsletter background