Hur många gånger i veckan ska jag träna? 

Jag vill avsätta cirka 2 timmar i veckan för träning. Hur fördelar jag tiden bäst? Ska jag träna 15 minuter varje dag eller 1 timme två gånger i veckan? 

I FORMs expert rekommenderar

Det beror på vad du vill uppnå med din träning. Om du vill förbättra hälsan rent allmänt, visar studier att daglig motion är mumma för kretsloppet. Ett litet träningspass per dag fungerar fint. Men vill du både ta hand om din hälsa och förbättra din form, räcker det tyvärr inte. För att förbättra din form, måste du pressa upp pulsen några gånger i veckan och det åstadkommer du inte på en kvart.

Det tar cirka en halvtimme att värma upp, genomföra ett träningspass som driver upp pulsen i den röda zonen och till slut trappa ner. Men du behöver bara göra det två gånger i veckan.

Så fördelar du de två timmarna effektivt

  • Planera ett intensivt träningspass på minst en halvtimme några gånger i veckan. För att få ut det mesta av den tid du lägger på konditionsträning, kan du tänka i termer av intervallträning. 10–20 väldigt korta intervaller på 30 sekunder med lika korta pauser mellan, är något som verkligen får fart på formen.
  • Komplettera de två intensiva passen med fyra veckopass à 15 minuter där du gör några styrkeövningar för kroppskärnan, benen och överkroppen. Gå en rask promenad eller ta en extra runda på cykeln till och från jobbet.

Nu har det blivit lättare att leva sunt!

I FORMs viktigaste uppdrag är att göra hälsa lättillgängligt. Därför har vi skapat ett nytt träningsuniversum, där du får kunskapen och verktygen som motiverar dig att leva sunt, året runt.
Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny
  • Spara ditt favoritinnehåll – och hitta det lätt igen

Just nu: Testa 30 dagar utan kostnad


Newsletter background