Hur kan jag strama upp ledbanden?

Fråga:

Jag har lösa ledband i båda mina knän, de har gått ur led ett par gånger. Hur ska jag få fastare ledband?

Svar:

Du kan inte själv göra ledbanden fastare, de kan inte tränas som muskler. I stället måste en kirurg korta dem, om de verkligen skulle vara lösa.

I stället för att strama upp ledbanden kan du träna för att få en bättre kontroll av musklerna runt om knäskålen och på så sätt stärka ledbanden. Ju starkare musklerna runt om är, desto bättre kontroll får du.

Ofta kommer lösa ledband från en försvagad sned inre bukmuskel eller en svag bäckenbottenmuskulatur. Du kan också ha en fotställning som gör dig mer sårbar för felaktiga rotationer i knäet. Korrigera detta genom att träna musklerna i foten och kring ankeln, och skaffa ev särskilda löparskor. Balans- och koordinationsträning hjälper också till med att hålla knäskålarna på plats.

Ofta måste man träna i 8–10 veckor innan effekten blir tydlig, men då borde dina knän också vara betydligt starkare än tidigare.

Bli hälsosam och stark med I FORM!

I FORMs viktigaste uppgift är att göra hälsa enkelt. I vårt digitala universum får du kunskap och verktyg som gör det lätt att leva sunt. Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.

På vår sajt och i vår app får du bl a:

  • Över 100 videoträningar på 5 till 40 min.
  • Nybörjarvänliga löpprogram med ljudguide
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny

Vill du veta mer om I FORM digital? Kolla här!


Newsletter background