Hur återhämtar jag mig efter hård cykelträning?

Cykling är perfekt träning för mig och jag älskar att ge järnet. Hur kommer jag snabbt igång igen efter ett hårt pass?

Lägg dig på golvet med benen upp mot en vägg. Ligg 5 minuter för varje timme som du har tränat.

Det säger experten

Du kan göra mycket för att hjälpa kroppen att återhämta sig snabbt – även om du inte har hela dagen till träning och optimal vila eller har din egen privata massör hemma.

3 tips till för snabb återhämtning

  • 1. Ät något.De första 20 minuterna efter träning är viktiga, eftersom näringsämnena då har särskilt lätt att nå ut till musklerna. Se till att få ordentligt med både protein och kolhydrater.
  • 2- Lyft benen. Kan du sjunka ner i en soffa i en timme och ha benen högre upp än ditt hjärta, är det mycket bra. Går inte det så lägg dig ner under några minuter på något mjukt på golvet med benen upp mot en vägg.
  • 3. Cykla till jobbet. Dagen efter en lång träningsrunda kan du cykla till jobbet om du har ungefär en halvtimmes lugn cykeltur dit. Cykla på låg växel och pressa dig inte. Det handlar bara om att rulla en kort tur på 30–45 minuter och öka blodcirkulationen i de ömma musklerna.

Nu har det blivit lättare att leva sunt!

I FORMs viktigaste uppdrag är att göra hälsa lättillgängligt. Därför har vi skapat ett nytt träningsuniversum, där du får kunskapen och verktygen som motiverar dig att leva sunt, året runt.
Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny
  • Spara ditt favoritinnehåll – och hitta det lätt igen

Just nu: Testa 30 dagar utan kostnad


Newsletter background