Förbränner jag mer kalorier om jag tränar på tom mage?

Nej, det gör du inte. I första hand för att du inte har tillräckligt med energi för att ge järnet lika mycket som du annars skulle kunna och därför förbränner färre kalorier.

Tränar du exempelvis på morgonen, kommer kroppen under natten att ha förbrukat sina lager kolhydrater, så du tvingas ta av dina fettdepåer. Men det är mycket tufft att köra på ren fettförbränning. Istället sänks din förmåga och ork och du tränar mindre intensivt.

Allra mest får du ut av att träna när du tycker det är roligt och därför även lägger in den när det passar in i din vardag. Drick eventuellt lite saft och ät lite frukt innan du tränar.

Utöver detta hänger din förbränning och eventuella viktminskning ihop med – oavsett när på dagen du tar ut dig ordentligt och svettas – hur många kalorier du förbränner och intar under loppet av ett dygn. Förbränner du fler kalorier än du får i dig går du ner i vikt.

LÄSARFAVORIT: Kari Traa löparjacka + 3 nr av I FORM – BARA 99:– ! Klicka här >>

Nu har det blivit lättare att leva sunt!

I FORMs viktigaste uppdrag är att göra hälsa lättillgängligt. Därför har vi skapat ett nytt träningsuniversum, där du får kunskapen och verktygen som motiverar dig att leva sunt, året runt.
Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny
  • Spara ditt favoritinnehåll – och hitta det lätt igen

Just nu: Testa 30 dagar utan kostnad


Newsletter background