Zumba - steg för steg

Det finns väldigt god grund till att zumba blivit så populärt. Det är ovanligt bra träning som får upp pulsen och tar kål på fettet samtidigt som varje pass är en fest utan dess like. Här får du en miniguide till några av de mest grundläggande stegen.

Zumba finns på träningscenter i hela landet. Här får du lära dig 4 klassiska steg.

Det är en bra hjälp om du kan de här stegen innan ditt första pass – eller om du vill göra ett eget zumbapass hemma i vardagsrummet. Sätt på din gamla Ricky Martin-cd och öva.

Träningsprogram

Zumba sker normalt i grupp, men du kan faktiskt göra det själv, om du inte har tid att smita iväg till gymmet – eller vill öva dig lite för dig själv.

10 minuters uppvärmning

Marschera på stället, djupa andetag och axelrotationer. Ta lite bassteg. Få upp pulsen till sist med lite fri dans.

15 minuter zumba

Gör en liten spellista som innehåller de fyra låtarna (eller motsvarande) så att du kommer igenom alla stilarter. Släpp loss och njut. Öva dig i stegen, men var också så fri att du rör kroppen och ger allt.

5 minuters nedvarvning

Få ner pulsen. Ta några lugna bassteg och lite marsch på stället. Ta djupa andetag och stretcha lite.

Hälsosam hela sommaren med I FORM

I FORMs viktigaste uppgift är att göra hälsa enkelt. I vårt digitala universum får du kunskap och verktyg som gör det lätt att leva sunt. Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Löpprogram med ljudguide
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny

Just nu har vi ett specialerbjudande, där du får tillgång till I FORM hela sommaren för endast 49 kr.

ERBJUDANDE: Få 3 månader för 49 kr.


Newsletter background