Det ska vara kul att träna

Det finns en regel man alltid bör följa när man blir bättre på att åka rullskridskor - det ska vara kul!

Att åka inlines är ett bra sätt att få luft och motion. Möjligheterna är många. De flesta tar en tur, när de känner för det, medan andra tränar mer målinriktat och följer särskilda träningsprogram - till exempel för att vara i toppform till ett visst lopp.

Det viktigaste är att man har kul, något som man kan se till att ha genom att variera sin träning. Man kan exempelvis värma upp lugnt i tio minuter, höja tempot under de följande tio minuterna och sedan träna teknik. Eller så kan man efter uppvärmningen ägna sig åt intervallträning och avsluta med en längre tur i långsamt tempo.

Uppvärmning

Rusa inte iväg i full fart med en gång, för då riskerar du att råka ut för sträckningar och andra skador. I stället bör du rulla på i lugnt tempo, tills alla muskler och leder är ordentligt uppvärmda.

Fartlek

Om ni är två som tränar tillsammans, kan ni pröva att låta den långsammaste av er få ett försprång på exempelvis en minut. Sedan ska den snabbare skrinnaren fånga "snigeln", innan han har kommit i mål. Om målet är en glasskiosk, kan det vara lämpligt att förloraren bjuder vinnaren på stadens största strut med hemlagad glass!

Intervallträning

Detta är en träningsform som går ut på att man under korta perioder pressar sig till det yttersta. Idén är att få upp pulsen i närheten av max och hålla den där i en halv minut. Man får en del mjölksyra i musklerna, men tack vare träningen orkar man mer och mer efter hand. På så sätt kan man efter ett tag hålla på längre och åka snabbare.

En rolig form av intervallträning är att betrakta alla backar som en utmaning. När du kommer till en uppförsbacke, ska du åka upp för den så fort som möjligt. Din puls ska sedan hinna falla, före nästa intervall/backe. Ägna dig inte åt intervallträning varje dag - det orkar inte motionsåkare med.

Teknikträning

Här tränar du olika manövrer på ett avgränsat område, till exempel en tom parkeringsplats. Teknikträningen kan innebära att du gör bromsövningar eller åker slalom mellan tomma flaskor. Om du satsar på att få en bra tid i ett motionslopp, är det viktig att öva upp svängtekniken.

Åkning

för mer avancerade:
När du har tränat ett tag och kan åka utan att ramla, har du kommit tillräckligt långt för att ägna dig åt annan rullskridskosport än vanlig fitness. Nu finns det mycket att se fram emot och alla möjligheter att bli bättre på att åka.

Speedskating

Här gäller det både att åka fort och långt. Det arrangeras faktiskt en hel del lopp för såväl motionärer som tävlingsåkare. Det kräver uthållighet och träning. Dessutom riskerar du att bli så biten av sporten att du inte kan tänka på någonting annat än träningstider. Men det är bara bra, för då gör tävlingsinstinkten att du håller dig i form, slutar röka och dricker mindre öl.

I speedskating används väldigt lätta inlines, som knappt ger något stöd åt foten. Motionärer kan nöja sig med vanliga allroundskridskor.

Hockey

Moderna inlines utvecklades av ishockeyspelare, som ville kunna träna även på sommaren. Alltså finns det en idrott som heter inlinehockey. Det går att spela inlinehockey överallt, bara man har tillgång till en stor, platt yta.

Allt man behöver är en puck och en ishockeyklubba. De rullskridskor man använder till hockey är gjorda av läder och har tjocka skosnören. Tåhättorna är förstärkta för att de inte ska skrapas sönder mot asfalten.

Street- och rampskating

Om det fortfarande bor en liten lekfull pojke eller flicka i dig, är street- och rampskating nog din grej. Det krävs emellertid mycket övning, och du får ta en smäll då och då. När man kör i ramper, går det upp och ner i en äggskalsformad bana. Variationsmöjligheterna är i det närmaste oändliga och inkluderar våghalsiga hopp.

Förutom skydd krävs det väldigt hårda inlines eftersom de måste reagera blixtsnabbt på alla rörelser. De hårda rullskridskorna används även till streetskating, där man ägnar sig åt alla möjliga trick. Man kan göra det på gatan, men det bästa är att ägna sig åt streetskating i rullskridskohallar, där hinder som räcken och trappor placerats ut.

Nu har det blivit lättare att leva sunt!

I FORMs viktigaste uppdrag är att göra hälsa lättillgängligt. Därför har vi skapat ett nytt träningsuniversum, där du får kunskapen och verktygen som motiverar dig att leva sunt, året runt.
Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny
  • Spara ditt favoritinnehåll – och hitta det lätt igen

Just nu: Testa 30 dagar utan kostnad


Newsletter background