Det ska vara kul att träna

Det finns en regel man alltid bör följa när man blir bättre på att åka rullskridskor - det ska vara kul!

Att åka inlines är ett bra sätt att få luft och motion. Möjligheterna är många. De flesta tar en tur, när de känner för det, medan andra tränar mer målinriktat och följer särskilda träningsprogram - till exempel för att vara i toppform till ett visst lopp.

Det viktigaste är att man har kul, något som man kan se till att ha genom att variera sin träning. Man kan exempelvis värma upp lugnt i tio minuter, höja tempot under de följande tio minuterna och sedan träna teknik. Eller så kan man efter uppvärmningen ägna sig åt intervallträning och avsluta med en längre tur i långsamt tempo.

Uppvärmning

Rusa inte iväg i full fart med en gång, för då riskerar du att råka ut för sträckningar och andra skador. I stället bör du rulla på i lugnt tempo, tills alla muskler och leder är ordentligt uppvärmda.

Fartlek

Om ni är två som tränar tillsammans, kan ni pröva att låta den långsammaste av er få ett försprång på exempelvis en minut. Sedan ska den snabbare skrinnaren fånga "snigeln", innan han har kommit i mål. Om målet är en glasskiosk, kan det vara lämpligt att förloraren bjuder vinnaren på stadens största strut med hemlagad glass!

Intervallträning

Detta är en träningsform som går ut på att man under korta perioder pressar sig till det yttersta. Idén är att få upp pulsen i närheten av max och hålla den där i en halv minut. Man får en del mjölksyra i musklerna, men tack vare träningen orkar man mer och mer efter hand. På så sätt kan man efter ett tag hålla på längre och åka snabbare.

En rolig form av intervallträning är att betrakta alla backar som en utmaning. När du kommer till en uppförsbacke, ska du åka upp för den så fort som möjligt. Din puls ska sedan hinna falla, före nästa intervall/backe. Ägna dig inte åt intervallträning varje dag - det orkar inte motionsåkare med.

Teknikträning

Här tränar du olika manövrer på ett avgränsat område, till exempel en tom parkeringsplats. Teknikträningen kan innebära att du gör bromsövningar eller åker slalom mellan tomma flaskor. Om du satsar på att få en bra tid i ett motionslopp, är det viktig att öva upp svängtekniken.

Åkning

för mer avancerade:
När du har tränat ett tag och kan åka utan att ramla, har du kommit tillräckligt långt för att ägna dig åt annan rullskridskosport än vanlig fitness. Nu finns det mycket att se fram emot och alla möjligheter att bli bättre på att åka.

Speedskating

Här gäller det både att åka fort och långt. Det arrangeras faktiskt en hel del lopp för såväl motionärer som tävlingsåkare. Det kräver uthållighet och träning. Dessutom riskerar du att bli så biten av sporten att du inte kan tänka på någonting annat än träningstider. Men det är bara bra, för då gör tävlingsinstinkten att du håller dig i form, slutar röka och dricker mindre öl.

I speedskating används väldigt lätta inlines, som knappt ger något stöd åt foten. Motionärer kan nöja sig med vanliga allroundskridskor.

Hockey

Moderna inlines utvecklades av ishockeyspelare, som ville kunna träna även på sommaren. Alltså finns det en idrott som heter inlinehockey. Det går att spela inlinehockey överallt, bara man har tillgång till en stor, platt yta.

Allt man behöver är en puck och en ishockeyklubba. De rullskridskor man använder till hockey är gjorda av läder och har tjocka skosnören. Tåhättorna är förstärkta för att de inte ska skrapas sönder mot asfalten.

Street- och rampskating

Om det fortfarande bor en liten lekfull pojke eller flicka i dig, är street- och rampskating nog din grej. Det krävs emellertid mycket övning, och du får ta en smäll då och då. När man kör i ramper, går det upp och ner i en äggskalsformad bana. Variationsmöjligheterna är i det närmaste oändliga och inkluderar våghalsiga hopp.

Förutom skydd krävs det väldigt hårda inlines eftersom de måste reagera blixtsnabbt på alla rörelser. De hårda rullskridskorna används även till streetskating, där man ägnar sig åt alla möjliga trick. Man kan göra det på gatan, men det bästa är att ägna sig åt streetskating i rullskridskohallar, där hinder som räcken och trappor placerats ut.

De mest lästa artiklarna just nu
Styrkeövningar

Få starka ben med I FORMs julkalender

Nyttig mat

RÄKNA UT: Hur många kalorier behöver jag?

Styrkeövningar

1. december

Bröd

Världens nyttigaste och enklaste bananbröd

Psykologi

Lär dig att släppa dina orostankar

Kostråd

Kan man äta havregrynsgröt till middag?

Nyttiga snacks

Så tacklar du kvällssuget

Psykologi

Varför kan jag inte känna igen människor?

Träning

RÄKNA UT: Hur många kalorier förbränning min träning?

Nyttig mat

Så räknar du om gram till dl

Mer om Träning
Annons

Enkla och roliga aktiviteter hemma!

Annons

“När jag tränar vaknar jag piggare och har mer ork”

Annons

Gör utomhusträningen kul i höst och vinter

Träning

5 muskler du tränar i roddmaskinen

Träning

Fem skäl till varför tennis är genialt

Träning

Vad kan 10 minuters träning göra? Se Camillas överraskande resultat

Träning

Mette hade inte tid att träna – lösningen var överraskande enkel

Träning

Så lätt hittade Lise träningsglädjen

Träning

Träningsexperiment: “Nu kan jag helt enkelt inte sluta träna”

Träning

10 minuters träning i 8 veckor fick fram träningsglädjen hos Bettina

Träning

De 6 bästa uppvärmningsövningarna innan träning

Newsletter background
I FORM rekommenderar
Superfood

Kolla in våra bästa recept med rödkål

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Psykologi

Testa dig själv: Är du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Lätt att leva sunt: I FORMs träningsuniversum och veckomenyer hjälper dig

Förebyggande

Borde du vara orolig för att du svettas på natten?

Platt mage

Magcamp för nybörjare: Följ det här effektiva programmet och se resultat

Träning

Få mer energi med den här morgonträningen som sträcker ut och stärker

Psykologi

Depressionstest – är du mer än bara nedstämd?

Styrketräning

Nybörjare? Så kommer du snabbt igång med styrketräningen

Träning

Här är de 5 mest populära träningsprogrammen