Aquaträna dig i form på 10 veckor

Aquaträning är ett av de mest populära passen i simhallarna. Och det på goda grunder. Vattnet ger motstånd i alla rörelser och har samma effekt som benhård muskelträning, som stärker och formar hela kroppen.

5 april 2009 av I FORM

Samtidigt tar träningen fram den lekfulla sidan i dig, som helt naturligt ger upphov till härliga leenden. Den bästa nyheten är att du inte behöver anmäla dig till ett pass för att uppnå aquaträningens hälsosamma effekter.

8 lätta och supereffektiva vattenövningar


Övningarna nedan ger konditionen och energiförbrukningen en kick, om du kämpar hårt. Programmet varar i cirka 30 minuter och är ett grundligt komplement till annan träning. Alla övningar är lätta att göra och på 10 veckor förstärker de din kondition, koordination och muskelstyrka.

Du förbränner cirka 400 kcal om du väger 65 kilo. Lägg till eller dra ifrån 1 procent för varje kilo du väger mer eller mindre. Träna 2–3 gånger i veckan om du inte utför annan konditionsträning.

Allt du behöver för att komma igång är en pool, ett vattenbälte, en vattennudel och ett par vattenhantlar. Alla övningar ska utföras i den djupa delen av bassängen.

LITE OM REDSKAPEN

Många olika redskap kan göra träningen i vatten ännu roligare och effektivare. Vi har valt att använda de tre mest användbara redskapen till övningarna.


  • Nudel: Nudeln är ett 1,6 meter långt mjukt rör som kan användas på en rad olika sätt. Till exempel i stället för ett vattenbälte om du sätter den mellan benen och balanserar på mitten av den. Då håller den dig uppe. Nudeln kan också användas som motstånd i vattnet genom att röra den i olika riktningar under ytan. Då tränas både armar och ben, mage och rygg effektivt.

  • Vattenhantlar: Är tillverkade i mjuk och lätt skumplast som flyter. Används för att öka muskelstyrka och rörlighet. Med dem i handen ska du både kämpa mot vattnets motstånd och viktens uppåtdrift. Ju större vikterna är, desto jobbigare är det att träna med dem.

  • Vattenbälte: Till aquaträning på djupt vatten och till vattenjoggning kan du med stor fördel använda ett vattenbälte för att hålla dig ovanför vattenytan. Det fungerar på samma sätt som ett gammaldags korkbälte.


Alla redskap kan köpas på www.thera-band.se.

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar