8 fördelar med att ta trapporna

Tillhör du dem som alltid tar hissen? Sluta med det och ta trapporna! Utöver vardagsmotionen kan du se fram emot fasta lår och en snygg rumpa. Men det är inte allt...

24 november 2010 av I FORM

  • Du stärker och stabiliserar både leder, senor och skelett i hela underkroppen. Speciellt vadmusklerna och höftböjarna blir starkare och mer robusta.
  • Du stramar upp lår- och sätesmuskulaturen avsevärt, så att de får ett mycket mer fast utseende.
  • Du tränar coremusklerna (alltså mag- och ryggmuskler), så magen blir platt och ryggen stark.
  • Du förbättrar konditionen och får en bättre syretillförsel – speciellt när du ökar tempot.
  • Förbränningen skjuter i höjden, då det krävs extra energi för att bära din egen kroppsvikt. Du förbränner extra många kalorier om du även har barn eller matkassar i händerna när du tar trapporna.
  • Du är inte beroende av gymmets öppettider och tunga maskiner för att få din dagliga träning. Ta bara trappan på väg hem – så tränar du!
  • Du utmanar och stärker koordinationen, så att hjärnan blir bättre på att skicka snabba och mer exakta signaler till musklerna.
  • Du kan peppa upp trappgången, så att du får en roligare och mer annorlunda form av träning.

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar