3 saker som får rumpan att somna in

Nio av tio kvinnor går runt med sätesmuskler som sällan tränas och därför är de mjuka och slappa. Här är tre saker som får dina skinkor att somna in.

1) Löpband

På fast mark krävs det att sätet och låren drar foten bakåt, så att du kan bära upp kroppen framåt. Detta kompenserar löpbandet, så säte och lår inte behöver arbeta på samma vis. Dessutom tar du flera, korta steg på löpbandet. Det leder till stelare höftböjare, en felaktig höfthållning och svagare säte

2) Stillasittande arbete

När rumpan inte används glömmer den bort hur den ska jobba.

3) Höga klackar

Flyttar fram kroppens tyngdpunkt så att hållningen ändras. Det skapar obalans i musklerna och en dysfunktionell bakdel.

Hur ser ditt säte ut?

Hjärtformat

Din rygg fortsätter som en förlängning av sätet som är bredast upptill. Ser ditt säte ut så, är musklerna passiva och dysfunktionella!

Omvänt hjärta

Ditt säte är runt och fast och bredast nertill. Grattis – du har ett funktionellt säte med god kontakt med den stora sätesmuskeln, gluteus maximus.

Veck under sätet

Ditt säte är runt, men hänger lite mot låren och bildare ett veck under sätet. Du har svaga lår – glöm allt om att springa snabbt tills de är starka!

Nu har det blivit lättare att leva sunt!

I FORMs viktigaste uppdrag är att göra hälsa lättillgängligt. Därför har vi skapat ett nytt träningsuniversum, där du får kunskapen och verktygen som motiverar dig att leva sunt, året runt.
Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny
  • Spara ditt favoritinnehåll – och hitta det lätt igen

Just nu: Testa 30 dagar utan kostnad


Newsletter background