Två frestelser... en klar vinnare!

Om du ska ge efter för sötsuget under de mörka månaderna gör du klokt i att välja marsipan och mörk choklad i stället för vingummin, karameller och annat godis.

Både mörk choklad och ljus marsipan innehåller nämligen massor av hälsosamma kvaliteter som gör att de kan avnjutas med bättre samvete än vanligt godis.

Men även om båda kandidaterna är de lite mer hälsosamma alternativen till godiset, betyder det dock inte att du bara kan frossa av marsipangrisarna och chokladbitarna i jul. Det är nämligen inte helt obetydligt vilken du väljer. I en direkt duell finns det en klar vinnare.

Näringsinddehåll per 100 gram:

Mörk choklad:

  • Energi: 534 kcal
  • Protein: 5,7 gram
  • Fett: 29,1 gram
  • Kolhydrater: 63,3 gram
  • Kostfibrer: 0,9 gram
  • Indehåll av antioxidanter:**

Marsipan

  • Energi: 475 kcal
  • Protein: 11 gram
  • Fett: 26,4 gram
  • Kolhydrater: 50,4 gram
  • Kostfibrer: 3 gram
  • Innehåll av antioxidanter***

Slutsats

Marsipanen vinner överlägset!

Kaloriinnehållet i marsipanen är lägre än i chokladen och marsipanen imponerar också med en mycket bättre fördelning av makronäringsämnen.

Framför allt finns det mer mättande proteiner och fler matsmältningsfrämjande fibrer i marsipanen. Samtidigt är sockerinnehållet i marsipanen avsevärt lägre och fettsyrefördelningen bättre. Det kan chokladens lite högre innehåll av goda antioxidanter trots allt inte kompensera för.

Nu har det blivit lättare att leva sunt!

I FORMs viktigaste uppdrag är att göra hälsa lättillgängligt. Därför har vi skapat ett nytt träningsuniversum, där du får kunskapen och verktygen som motiverar dig att leva sunt, året runt.
Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny
  • Spara ditt favoritinnehåll – och hitta det lätt igen

Just nu: Testa 30 dagar utan kostnad


Newsletter background