Två frestelser... en klar vinnare!

Om du ska ge efter för sötsuget under de mörka månaderna gör du klokt i att välja marsipan och mörk choklad i stället för vingummin, karameller och annat godis.

Både mörk choklad och ljus marsipan innehåller nämligen massor av hälsosamma kvaliteter som gör att de kan avnjutas med bättre samvete än vanligt godis.

Men även om båda kandidaterna är de lite mer hälsosamma alternativen till godiset, betyder det dock inte att du bara kan frossa av marsipangrisarna och chokladbitarna i jul. Det är nämligen inte helt obetydligt vilken du väljer. I en direkt duell finns det en klar vinnare.

Näringsinddehåll per 100 gram:

Mörk choklad:

  • Energi: 534 kcal
  • Protein: 5,7 gram
  • Fett: 29,1 gram
  • Kolhydrater: 63,3 gram
  • Kostfibrer: 0,9 gram
  • Indehåll av antioxidanter:**

Marsipan

  • Energi: 475 kcal
  • Protein: 11 gram
  • Fett: 26,4 gram
  • Kolhydrater: 50,4 gram
  • Kostfibrer: 3 gram
  • Innehåll av antioxidanter***

Slutsats

Marsipanen vinner överlägset!

Kaloriinnehållet i marsipanen är lägre än i chokladen och marsipanen imponerar också med en mycket bättre fördelning av makronäringsämnen.

Framför allt finns det mer mättande proteiner och fler matsmältningsfrämjande fibrer i marsipanen. Samtidigt är sockerinnehållet i marsipanen avsevärt lägre och fettsyrefördelningen bättre. Det kan chokladens lite högre innehåll av goda antioxidanter trots allt inte kompensera för.

Newsletter background