Hur ska jag träna och äta under min menscykel?

Vikten, suget och humöret svänger rejält under min menscykel. Hur kan jag ta hjälp av träning och kost för att må bättre?

Lär dig mer om hur du ska äta och träna under din menscykel för att hålla dig så jämn och stabil som möjligt hela månaden igenom.

I FORMs Träningsexpert Olga Rönnberg

Svar: Alla vet vad PMS är. Många har upplevt det, och många känner till det. Jag själv har blivit känsligare med åren, jag blir väldigt sötsugen och tenderar att samla på mig en del vätska. Många av mina kunder får samma reaktioner. Många blir även deprimerade, får humörsvängningar och blir irriterade. Frågan är då: Vad ska man göra?

Här kommer några tips: Till och börja med – se till att din mat ger tillräckligt med omega-3. Att komplettera sin kost med omega-3 är ett av de bästa naturliga botemedlen mot PMS och har visat gång på gång att man kan minska många av symptomen vid PMS, särskilt smärta och kramper.

Nästa steg: Avstå från snabba och behandlade kolhydrater! Det är alltid bra, men särskilt vid PMS då det är vanligt att samla på sig vätska på grund av dåliga kolhydrater från sötsaker. Kom även ihåg att raffinerade kolhydrater är fulla av omega-6 som motverkar de positiva effekterna av omega-3. Det har visat sig att många kvinnor äter mycket skräp vid PMS och detta i sin tur påverkar blodsockret och humöret = ÄNNU starkare humörsvängningar. Med andra ord: Kontrollera ditt kolhydratintag om du lider av PMS!

Träning: Det ultimata botemedlet! Vid träning produceras endorfiner, ni vet lyckohormoner, må-bra-hormoner som påverkar hjärnan positivt. Träning har även visat sig minska uppblåsthet och vätskesamlingar och ökningen av syre gör att näringsämnen flyttas till cellerna mer effektivt och du känner dig mindre slö.

Så ät fisk och bra kolhydrater och sätt fart och träna!

De mest lästa artiklarna just nu
Dieter

Gå ner i vikt med I FORM Kostplan 1500 kcal

Bröd

Världens nyttigaste och enklaste bananbröd

Kostråd

Vad är ingefära bra för?

Nyttig mat

RÄKNA UT: Hur många kalorier behöver jag?

Superfood

Kan du inte heller få ut kärnorna? Vi hjälper dig här!

Hälsa

Varför kan jag inte skilja på höger och vänster?

Yogaövningar

Krigare 2

Hälsa

TOPP 10: De bästa källorna till kalium

Träning

RÄKNA UT: Hur många kalorier förbränning min träning?

Nyttig mat

Så räknar du om gram till dl

Mer om Träningskost
Träningskost

Vad gör elektrolyter i kroppen?

Träningskost

Mat & motion: Enkel 28 dagarsplan som ger dig sundare vanor

Träningskost

Så äter du dig slank och stark

Träningskost

5 myter om muskelmat

Träningskost

Så ska du äta innan träning

Träningskost

5 kostråd som du bör följa innan ett lopp

Träningskost

Så länge måste du träna för att förbränna det du småäter

Träningskost

Te är kanske kenyanska löpares hemlighet

Träningskost

I FORM testar energibarer

Träningskost

Så bör du egentligen äta innan träning

Träningskost

Så mycket bränner du på 30 minuter

Newsletter background
I FORM rekommenderar
Superfood

Kolla in våra bästa recept med rödkål

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Psykologi

Testa dig själv: Är du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Lätt att leva sunt: I FORMs träningsuniversum och veckomenyer hjälper dig

Förebyggande

Borde du vara orolig för att du svettas på natten?

Platt mage

Magcamp för nybörjare: Följ det här effektiva programmet och se resultat

Träning

Få mer energi med den här morgonträningen som sträcker ut och stärker

Psykologi

Depressionstest – är du mer än bara nedstämd?

Styrketräning

Nybörjare? Så kommer du snabbt igång med styrketräningen

Träning

Här är de 5 mest populära träningsprogrammen