Därför ska du träna innan lunch

Ta med dig träningsväskan till jobb och se till att svettas före maten – det ökar dina chanser för ett sunt blodsocker.

Blir du då och då yr och illamående eftersom du har sprungit slut på din energi? Ett blodsocker som dyker rejält under dagen är både obehagligt och kan göra det svårt att koncentrera sig och prestera maximalt.

Men nu visar en studie att du kan stabilisera ditt blodsocker i flera timmar om du tränar direkt innan en av dagens stora måltider. Motion gör nämligen muskelcellerna mer känsliga för insulin, vilka då blir bättre på att hämta socker från blodådrorna till musklerna.

Om dina vardagsrutiner tillåter det, är det bäst att träna innan lunch för att få ett stabilt blodsocker hela dagen.

Nu har det blivit lättare att leva sunt!

I FORMs viktigaste uppdrag är att göra hälsa lättillgängligt. Därför har vi skapat ett nytt träningsuniversum, där du får kunskapen och verktygen som motiverar dig att leva sunt, året runt.
Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny
  • Spara ditt favoritinnehåll – och hitta det lätt igen

Just nu: Testa 30 dagar utan kostnad


Newsletter background