Ät direkt efter träningen

Rätt mat vid rätt tidpunkt ger dig snabbare återhämtning, mindre ömhet och massor av energi. Och helst ska du äta senast en halvtimme efter träningen.

För varje minut som du väntar med din måltid efter träningen, förlängs din återhämtingstid med upp till en timme! Om du väntar mer än två timmar tar det tre till fyra dygn innan du har återhämtat dig fullt ut!

Det är viktigt att förse kroppen med nya näringsämnen snart efter du har ställt löparskorna eller lagt hantlarna ifrån dig. Bäst är det innan den första halvtimmen - då står alla kroppens portar öppna och är redo att ta emot näring

Muskelvävnaden behöver läka

Det är tufft för kroppen att träna - det vet var och en som har lyft tunga vikter och efteråt känt ömheten och kraftlösheten i musklerna. Orsaken är miljoner mikroskopiska rispor i muskelvävnaden som kroppen ska läka. Men var bara lugn - skadorna är faktiskt ett avgörande steg på vägen mot en bättre form och din kropp brinner för att utveckla mer styrka om du bara ger den vila och riktig näring.

Det första är lätt. Här handlar det bara om att lägga sig på soffan och slappna av. Det andra, näringen, kräver däremot tajming för att din återhämtning ska bli så optimal som möjligt.

Du ska helst få i dig mat senast en halvtimme efter avlutad träning, visar studier. Återhämtningstiden har ett direkt samband med när du förser kroppen med nya leveranser. För varje minut som dröjer innan du får i dig mat, förlängs din återhämtningstid faktiskt med 45-60 minuter (så glöm allt om att du först måste åka iväg och handla).

Idealisk återhämtningsmåltid

Om du väntar mer än två timmar med att äta, kan du se fram emot att inte vara fullt återhämtad efter - fyra dygn. Det är illa om du planerar att utföra ett nytt träningspass en av de närmaste dagarna.

Den idealiska återhämtningsmåltiden innehåller cirka tre fjärdedels gram kolhydrater och en kvarts gram proteiner för varje kilo du väger. För en kvinna på 65 kilo talar vi alltså om 50 gram kolhydrater och 15-20 gram proteiner.

Därför ska du äta direkt efter träningen

  • Intensiv träning får muskelcellerna att brista. För att lappa ihop dem igen och bygga upp ny styrka behöver kroppen aminosyror, det vill säga små byggstenar som den kan bilda nya muskelstrukturer av. En av de bästa källorna till det är proteiner som i mag-tarmsystemet bryts ner till aminosyror.
  • Träning kräver energi och ju högre intensitet du tränar med, desto mer energi ska hämtas från förbränningen av de kolhydrater som redan är lagrade i musklerna. Efter träningen är det viktigt att du återfyller reserverna och det gör du genom att äta kolhydrater. En bonus är att kolhydraterna samtidigt tjänar som bränslekälla och därmed räddar matens proteiner från att förbrännas.
  • Hård träning betyder också inflammationer i muskler, leder och senor. Genom att sätta ihop en återhämtningskost som inte bara bidrar med kolhydrater och proteiner, utan också en massa inflammationsdämpande fetter, vitaminer och mineraler minskar du muskelvärken och förkortar din återhämtningstid.
De mest lästa artiklarna just nu
Annons

Gör din träning till en njutning

Psykologi

Så undviker du att vara en people pleaser

Psykologi

Test: Är du en people pleaser?

Superfood

Kan du inte heller få ut kärnorna? Vi hjälper dig här!

Menyer

Meny vecka 50: Redo för en röd vecka?

Yogaövningar

Krigare 2

Yogaövningar

Nedåtgående hund

Yoga

10 bra anledningar till att träna yoga

Yogaövningar

Kobran

Motivation till träning

Därför bör du komma 5 minuter innan passet börjar – och andra tips till gymmet

Mer om Träningskost
Träningskost

Vad gör elektrolyter i kroppen?

Träningskost

Mat & motion: Enkel 28 dagarsplan som ger dig sundare vanor

Träningskost

Så äter du dig slank och stark

Träningskost

5 myter om muskelmat

Träningskost

Så ska du äta innan träning

Träningskost

5 kostråd som du bör följa innan ett lopp

Träningskost

Så länge måste du träna för att förbränna det du småäter

Träningskost

Te är kanske kenyanska löpares hemlighet

Träningskost

I FORM testar energibarer

Träningskost

Så bör du egentligen äta innan träning

Träningskost

Så mycket bränner du på 30 minuter

Newsletter background
I FORM rekommenderar
Superfood

Kolla in våra bästa recept med rödkål

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Psykologi

Testa dig själv: Är du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Lätt att leva sunt: I FORMs träningsuniversum och veckomenyer hjälper dig

Förebyggande

Borde du vara orolig för att du svettas på natten?

Platt mage

Magcamp för nybörjare: Följ det här effektiva programmet och se resultat

Träning

Få mer energi med den här morgonträningen som sträcker ut och stärker

Psykologi

Depressionstest – är du mer än bara nedstämd?

Styrketräning

Nybörjare? Så kommer du snabbt igång med styrketräningen

Träning

Här är de 5 mest populära träningsprogrammen