Ät dig fri från ömmande muskler

Ät apelsiner och annan c-vitaminrik kost och slipp träningsvärk.

I en engelsk studie har forskarna tittat närmare på olika metoder som används för att förebygga eller reducera muskelömhet.

Forskarna testade olika kostintags påverkan och det visade sig att det mest effektiva medlet mot muskelömhet var dagligt intag av antioxidanter, i form av C- och E-vitamin. Du ska äta antioxidanterna i några veckor innan träning samt ta proteintillskott i samband med själva träningen.

Om du har upplevt att musklerna ömmar efter att du har tränat något du inte är van vid, så vet du att ömheten är värst efter 24-48 timmar och att din muskelstyrka samtidigt är försvagad i ett par dygn efteråt.

Nu har det blivit lättare att leva sunt!

I FORMs viktigaste uppdrag är att göra hälsa lättillgängligt. Därför har vi skapat ett nytt träningsuniversum, där du får kunskapen och verktygen som motiverar dig att leva sunt, året runt.
Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny
  • Spara ditt favoritinnehåll – och hitta det lätt igen

Just nu: Testa 30 dagar utan kostnad


Newsletter background