Takeaway - med gott samvete

Visst kan det vara frestande att köpa någon färdigrätt med sig. De snabba måltiderna kan faktiskt vara både sunda och lätta - i synnerhet om man själv bättrar på dem lite.

Sushi

Sushi är den mest fettfattiga typen av färdigmat. Den innehåller många näringsämnen, bland annat omega-3-fettsyror, D-vitamin, jod, zink och selen. Färsk ingefära, som tillsätts såsen, främjar matsmältningen samt vitamin- och mineralupptaget. Ris är en bra kolhydratkälla, och eftersom grönsakerna används råa finns alla vitaminerna kvar.
Tips: Kungsfisk, tonfisk och räkor är magra fisksorter medan lax är ganska fet - dock är fettsyrorna av det nyttiga slaget.

Kinamat

Kan vara förrädisk, eftersom den tillreds i mycket olja. Nyttiga råvaror som fisk, skaldjur, magert kött, massor av grönsaker samt ris eller nudlar används. Men var uppmärksam på hur maten har tillagats.
Tips: Undvik allt friterat, till exempel räkor som är tillagade på det sättet. Beställ ris, nudlar och rikligt med kokta eller råa grönsaker till stekt kött, fisk och nudlar för att reducera det totala fettintaget. Sopporna är magra, och med ris, kyckling eller räkor är de mättande.

Kebab

Du kan äta kebab med gott samvete om du fyller den rätt. Fyll pitabrödet med tunna skivor av det spettstekta köttet, massor av sallad, tomat, lök och eventuellt andra grönsaker.
Tips: Undvik dressingar av olje- och majonnnästyp. Tabasco, sojasås och syltade och hackade grönsaker är okej.

Pizza

Pizzan kan variera mycket. Den kan lika väl vara en ganska förnuftig måltid som rena fettbomben. Undvik pizzabottnar som bakats i oljesmorda pannor ("deep pan pizza"). Välj pizzor som är bakade på vanligt sätt i ugn och gjorda på mjöl, vatten och salt. Tillbehöret kan t ex vara skinka, kyckling eller tonfisk - och naturligtvis grönsaker i mängder.
Tips: Var restriktiv med osten, välj aldrig bacon och korv. Beställ sallad till eller strö över lite sallad, exempelvis rucola.

De mest lästa artiklarna just nu
Sömn

SCHEMA: Så mycket sömn behöver du

Bröd

Världens nyttigaste och enklaste bananbröd

Nyttig mat

RÄKNA UT: Hur många kalorier behöver jag?

Superfood

Kan du inte heller få ut kärnorna? Vi hjälper dig här!

Dieter

Gå ner i vikt med I FORM Kostplan 1500 kcal

Yogaövningar

Krigare 2

Hälsa

TOPP 10: De bästa källorna till kalium

Hälsa

Varför kan jag inte skilja på höger och vänster?

Träning

RÄKNA UT: Hur många kalorier förbränning min träning?

Kostråd

Vad är ingefära bra för?

Mer om Nyttig mat
Nyttig mat

Genvägen till att lyckas med fermentering

Nyttig mat

14 enkla kocktips: Så här blir du en ninja i köket

Nyttig mat

Rynkar du på näsan åt rester?

Nyttig mat

Gör en veckomeny – och slipp stressen i mataffären.

Nyttig mat

Här är de ingredienser vi helst undviker

Nyttig mat

5 enkla sätt att använda trädgårdens squash

Nyttig mat

Kan man äta halloweenpumpa?

Nyttig mat

Kan man tvätta bort bekämpningsmedel från frukt och grönsaker?

Annons

Hur får vi i oss mer omega-3?

Nyttig mat

Därför kan presskaffe vara ohälsosamt

Nyttig mat

9 tips till att äta lite nyttigare på semestern

Newsletter background
I FORM rekommenderar
Superfood

Kolla in våra bästa recept med rödkål

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Psykologi

Testa dig själv: Är du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Lätt att leva sunt: I FORMs träningsuniversum och veckomenyer hjälper dig

Förebyggande

Borde du vara orolig för att du svettas på natten?

Platt mage

Magcamp för nybörjare: Följ det här effektiva programmet och se resultat

Träning

Få mer energi med den här morgonträningen som sträcker ut och stärker

Psykologi

Depressionstest – är du mer än bara nedstämd?

Styrketräning

Nybörjare? Så kommer du snabbt igång med styrketräningen

Träning

Här är de 5 mest populära träningsprogrammen