Sunda snacks för blodsockerdykare

Spelar ditt blodsocker dig ofta ett spratt? Här är sex alternativ du kan välja istället för att dyka i godislådan.

1. Avokado och balsamico

Dela avokadon i två delar, ta bort kärnan och hall lite balsamico. Avokado är speciellt bra för dig som lider av diabetes tack vare alla fibrer och sunda fettsyror. Avokado är också späckat med kalium, en mineral som ditt nervsystem älskar.

2. Fullkornsknäckebröd

Fullkornsknäckebröd stabiliserar ditt blodsocker och håller sig på en jämn nivå ännu längre om du brer på lite jordnötssmör. Toppar du dessutom med lite kanel har du ett diabetesvänligt gourmet-mellanmål! Studier visar nämligen att kanel håller blodsockret nere.

3. Hummos

Baljväxter är faktiskt ännu sundare än fullkornsknäckebröd! Bönorna innehåller fler fibrer och har ett lägre GI. Ät därför mycket bönor, både till och mellan måltiderna, för att hålla blodsockret i schack.

4. Valnötter

Valnötter innehåller mängder av proteiner, fibrer och omättade fetter. Det innebär att de är både näringsrika och mättar under lång tid.

5. Äpplen och päron

Saftig, färsk frukt är ett givet, nyttigt och kalorifattigt val. Ditt blodsocker mår dock bäst av frukt med högt fiberinnehåll, som päron och äpplen.

Nu har det blivit lättare att leva sunt!

I FORMs viktigaste uppdrag är att göra hälsa lättillgängligt. Därför har vi skapat ett nytt träningsuniversum, där du får kunskapen och verktygen som motiverar dig att leva sunt, året runt.
Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny
  • Spara ditt favoritinnehåll – och hitta det lätt igen

Just nu: Testa 30 dagar utan kostnad


Newsletter background