Så snabbt omvandlas maten till energi

För att veta vilken slags mat som ger en snabb ökning av blodsockerhalten och därmed snabb energi, måste du kunna det glykemiska index.

7 juli 2015 av I FORM

För att veta vilken slags mat som ger en snabb ökning av blodsockerhalten och därmed snabb energi, måste du kunna det glykemiska index.

Efter träningen ska du till exempel fylla på dina glykogendepåer (musklernas lager av kolhydrater) och här är det en bra idé välja mat med en hög siffra. Siffran indikerar hur snabbt maten får blodsockret att stiga.

Du använder samma index när du ska äta timmarna före träningen. Då är matvaror med ett lågt glykemiskt index att föredra, eftersom det ger en långsam och långvarig ökning av blodsockerhalten.

  • Glykos: 100
  • Bakad potatis: 98
  • Palsternacka: 97
  • Kokt morot: 92
  • Honung: 87
  • Cornflakes: 80
  • Fullkornsbröd: 72
  • Polerat ris: 72
  • Kokt potatis: 70
  • Vitt bröd: 69
  • Opolerat ris: 66
  • Russin: 64
  • Socker: 59
  • Apelsinjuice: 46
  • Pasta: 42-50
  • Äpple: 39
  • Äppeljuice: 37
  • Yoghurt: 36
  • Minimjölk: 32
  • Linser: 29
  • Korv: 28
  • Sojabönor: 15

Nå ditt mål 2019!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar