Så snabbt omvandlas maten till energi

För att veta vilken slags mat som ger en snabb ökning av blodsockerhalten och därmed snabb energi, måste du kunna det glykemiska index.

För att veta vilken slags mat som ger en snabb ökning av blodsockerhalten och därmed snabb energi, måste du kunna det glykemiska index.

Efter träningen ska du till exempel fylla på dina glykogendepåer (musklernas lager av kolhydrater) och här är det en bra idé välja mat med en hög siffra. Siffran indikerar hur snabbt maten får blodsockret att stiga.

Du använder samma index när du ska äta timmarna före träningen. Då är matvaror med ett lågt glykemiskt index att föredra, eftersom det ger en långsam och långvarig ökning av blodsockerhalten.

  • Glykos: 100
  • Bakad potatis: 98
  • Palsternacka: 97
  • Kokt morot: 92
  • Honung: 87
  • Cornflakes: 80
  • Fullkornsbröd: 72
  • Polerat ris: 72
  • Kokt potatis: 70
  • Vitt bröd: 69
  • Opolerat ris: 66
  • Russin: 64
  • Socker: 59
  • Apelsinjuice: 46
  • Pasta: 42-50
  • Äpple: 39
  • Äppeljuice: 37
  • Yoghurt: 36
  • Minimjölk: 32
  • Linser: 29
  • Korv: 28
  • Sojabönor: 15

Bli hälsosam och stark med I FORM!

I FORMs viktigaste uppgift är att göra hälsa enkelt. I vårt digitala universum får du kunskap och verktyg som gör det lätt att leva sunt. Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.

På vår sajt och i vår app får du bl a:

  • Över 100 videoträningar på 5 till 40 min.
  • Nybörjarvänliga löpprogram med ljudguide
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny

Vill du veta mer om I FORM digital? Kolla här!


Newsletter background