Så snabbt omvandlas maten till energi

För att veta vilken slags mat som ger en snabb ökning av blodsockerhalten och därmed snabb energi, måste du kunna det glykemiska index.

För att veta vilken slags mat som ger en snabb ökning av blodsockerhalten och därmed snabb energi, måste du kunna det glykemiska index.

Efter träningen ska du till exempel fylla på dina glykogendepåer (musklernas lager av kolhydrater) och här är det en bra idé välja mat med en hög siffra. Siffran indikerar hur snabbt maten får blodsockret att stiga.

Du använder samma index när du ska äta timmarna före träningen. Då är matvaror med ett lågt glykemiskt index att föredra, eftersom det ger en långsam och långvarig ökning av blodsockerhalten.

  • Glykos: 100
  • Bakad potatis: 98
  • Palsternacka: 97
  • Kokt morot: 92
  • Honung: 87
  • Cornflakes: 80
  • Fullkornsbröd: 72
  • Polerat ris: 72
  • Kokt potatis: 70
  • Vitt bröd: 69
  • Opolerat ris: 66
  • Russin: 64
  • Socker: 59
  • Apelsinjuice: 46
  • Pasta: 42-50
  • Äpple: 39
  • Äppeljuice: 37
  • Yoghurt: 36
  • Minimjölk: 32
  • Linser: 29
  • Korv: 28
  • Sojabönor: 15

Nu har det blivit lättare att leva sunt!

I FORMs viktigaste uppdrag är att göra hälsa lättillgängligt. Därför har vi skapat ett nytt träningsuniversum, där du får kunskapen och verktygen som motiverar dig att leva sunt, året runt.
Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny
  • Spara ditt favoritinnehåll – och hitta det lätt igen

Just nu: Testa 30 dagar utan kostnad


Newsletter background