Rött - vitt - svart: Vilket ris är nyttigast?

Lär dig mer om svart, vitt och rött ris.

Har du också undrat vilket ris som är nyttigast? I FORM reder ut begreppen åt dig.

Vitt ris

Fiberinnehållet i en påse parboiled basmatiris är knappt nämnvärt. Med 1,3 g per 100 g ris ligger det faktiskt på mindre än en tredjedel av det, som du får av det svarta riset.

Dessutom innehåller det vita riset inte särskilt mycket vitaminer och mineraler.

Svart ris

Den mörklila färgen som kommer av det kokta svarta riset beror på antocyaniner. De kan potentiellt stärka immunförsvaret.

Fiberinnehållet är riktigt bra och säkerställer en god tarmfunktion, som håller nere kolesterolvärdet och minskar risken för vissa cancerformer. Det är även en källa till nyttigt fett.

Rött ris

Liksom det svarta riset innehåller den röda varianten potentiellt immunförsvarsstärkande antocyaniner.

Koncentrationen är dock väsentligt lägre, samma sak gäller för fiberinnehållet, som ligger på knappt 3 g per 100 g ris.
Rött ris ger dig också nyttigt fett

Bli hälsosam och stark med I FORM!

I FORMs viktigaste uppgift är att göra hälsa enkelt. I vårt digitala universum får du kunskap och verktyg som gör det lätt att leva sunt. Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.

På vår sajt och i vår app får du bl a:

  • Över 100 videoträningar på 5 till 40 min.
  • Nybörjarvänliga löpprogram med ljudguide
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny

Vill du veta mer om I FORM digital? Kolla här!


Newsletter background