Planera dina måltider ...

.. och var på topp hela dagen. För många kommer tröttheten smygande under dagens lopp, men det är ingen omöjlighet att hålla ångan uppe både fysiskt och mentalt med rätt matvanor.

Kostplan

Här följer en enkel kostplan som hjälper dig att hålla energin på topp hela dagen. Och drick massor av vatten - det är viktigt!

Kl 07:

Ät mycket till frukost, d v s mat som är rik på kolhydrater och fattig på fett, exempelvis flingor, grovt bröd och färsk frukt. Det ger den bästa näringen till kropp och hjärna. Komplettera med en kopp kaffe eller te. Ta god tid på dig och ät i lugn och ro.

Kl 10:

De flesta blir i regel hungriga innan det är dags att äta lunch. Ät en färsk frukt. Frukt är rikt på kolhydrater som stabiliserar blodsockerhalten fram till lunchen. En färsk frukt om förmiddagen räcker länge.

Kl 12:

Till lunch är det viktigt att få i sig massor av kolhydrater som finns i bröd, grönsaker, ris, pasta och potatis. Det är också viktigt att få protein eftersom det hjälper till att hålla hjärnans energi-
givande signalsubstanser på högsta nivå. Det betyder också att du slipper tröttheten mitt på eftermiddagen. Protein finns i kött, köttpålägg, fisk, ägg, skaldjur och ost.

Kl 15:

För att komplettera blodsockret på eftermiddagen kan du äta en frukt av något slag. Du kan också äta råa grönsaker eller en grov bulle.

Kl 18.30:

Växla mellan olika näringsrika rätter. Tänk framför allt på att få mycket grönsaker. Odla den goda smaken och ät tillsammans med människor du tycker om. Det ger näring, njutning och närvaro så att du bättre stressar av och laddar upp inför nästa dag.

Kl 22.30:

Frukt är absolut bäst och gör det också lättare att somna så att du vaknar pigg och utvilad nästa dag. Banan är särskilt bra ...

De mest lästa artiklarna just nu
Sömn

SCHEMA: Så mycket sömn behöver du

Bröd

Världens nyttigaste och enklaste bananbröd

Nyttig mat

RÄKNA UT: Hur många kalorier behöver jag?

Superfood

Kan du inte heller få ut kärnorna? Vi hjälper dig här!

Yogaövningar

Krigare 2

Hälsa

TOPP 10: De bästa källorna till kalium

Dieter

Gå ner i vikt med I FORM Kostplan 1500 kcal

Träning

RÄKNA UT: Hur många kalorier förbränning min träning?

Hälsa

Varför kan jag inte skilja på höger och vänster?

Nyttig mat

Så räknar du om gram till dl

Mer om Nyttig mat
Nyttig mat

Genvägen till att lyckas med fermentering

Nyttig mat

14 enkla kocktips: Så här blir du en ninja i köket

Nyttig mat

Rynkar du på näsan åt rester?

Nyttig mat

Gör en veckomeny – och slipp stressen i mataffären.

Nyttig mat

Här är de ingredienser vi helst undviker

Nyttig mat

5 enkla sätt att använda trädgårdens squash

Nyttig mat

Kan man äta halloweenpumpa?

Nyttig mat

Kan man tvätta bort bekämpningsmedel från frukt och grönsaker?

Annons

Hur får vi i oss mer omega-3?

Nyttig mat

Därför kan presskaffe vara ohälsosamt

Nyttig mat

9 tips till att äta lite nyttigare på semestern

Newsletter background
I FORM rekommenderar
Superfood

Kolla in våra bästa recept med rödkål

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Psykologi

Testa dig själv: Är du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Lätt att leva sunt: I FORMs träningsuniversum och veckomenyer hjälper dig

Förebyggande

Borde du vara orolig för att du svettas på natten?

Platt mage

Magcamp för nybörjare: Följ det här effektiva programmet och se resultat

Träning

Få mer energi med den här morgonträningen som sträcker ut och stärker

Psykologi

Depressionstest – är du mer än bara nedstämd?

Styrketräning

Nybörjare? Så kommer du snabbt igång med styrketräningen

Träning

Här är de 5 mest populära träningsprogrammen