Njut – men i måttliga mängder

Lär dig några smarta knep som hjälper dig att hålla alkoholkonsumtionen på en sund nivå.

Uteserveringar, härliga grillkvällar och lata dagar på stranden. Sommarmånaderna bjuder på många härliga stunder då många av oss ofta tar ett glas för att njuta lite extra.

Och visst ska vi tillåta oss själva att njuta, men det gäller också att vara uppmärksam på riskerna. Att dricka för mycket alkohol är skadligt för hälsan.

Individuella gränser

Var gränsen mellan sund och riskabel konsumtion går, varierar från person till person och även från dag till dag för den enskilde, skriver Vårdguiden på sin webbplats.

Varannan vatten är ett gammalt knep som många använder, men Vårdguiden ger även andra tips på hur vi kan begränsa drickandet.

  • Undvik att dricka på fastande mage.
  • Drick inte alkohol för att släcka törst.
  • Om du tar en spaps; välj ett svagare öl till.
  • Drick inte efter midnatt.
  • Späd ut din drink med läsk eller vatten innan den är slut.

Bli hälsosam och stark med I FORM!

I FORMs viktigaste uppgift är att göra hälsa enkelt. I vårt digitala universum får du kunskap och verktyg som gör det lätt att leva sunt. Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.

På vår sajt och i vår app får du bl a:

  • Över 100 videoträningar på 5 till 40 min.
  • Nybörjarvänliga löpprogram med ljudguide
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny

Vill du veta mer om I FORM digital? Kolla här!


Newsletter background