Njut – men i måttliga mängder

Lär dig några smarta knep som hjälper dig att hålla alkoholkonsumtionen på en sund nivå.

Uteserveringar, härliga grillkvällar och lata dagar på stranden. Sommarmånaderna bjuder på många härliga stunder då många av oss ofta tar ett glas för att njuta lite extra.

Och visst ska vi tillåta oss själva att njuta, men det gäller också att vara uppmärksam på riskerna. Att dricka för mycket alkohol är skadligt för hälsan.

Individuella gränser

Var gränsen mellan sund och riskabel konsumtion går, varierar från person till person och även från dag till dag för den enskilde, skriver Vårdguiden på sin webbplats.

Varannan vatten är ett gammalt knep som många använder, men Vårdguiden ger även andra tips på hur vi kan begränsa drickandet.

  • Undvik att dricka på fastande mage.
  • Drick inte alkohol för att släcka törst.
  • Om du tar en spaps; välj ett svagare öl till.
  • Drick inte efter midnatt.
  • Späd ut din drink med läsk eller vatten innan den är slut.

Nu har det blivit lättare att leva sunt!

I FORMs viktigaste uppdrag är att göra hälsa lättillgängligt. Därför har vi skapat ett nytt träningsuniversum, där du får kunskapen och verktygen som motiverar dig att leva sunt, året runt.
Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny
  • Spara ditt favoritinnehåll – och hitta det lätt igen

Just nu: Testa 30 dagar utan kostnad


Newsletter background