Mat med magiska egenskaper

Naturligtvis vill du helst aldrig bli sjuk men vad kan du göra för att undvika det? Jo, äta "magisk" mat. I din vanliga mataffär finns en uppsjö av naturliga livsmedel som har en både förebyggande och lindrande effekt.

Om du är stressad och har svårt att sova

Mogna bananer är ett perfekt mellanmål om du är stressad och har svårt för att somna.

Bananer innehåller många snabba kolhydrater som får hjärnans halt av signalsubstansen serotonin att stiga. Serotonin får dig både att slappna av och göra dig mindre stressad.

Banan har samtidigt den extra fördelen att den innehåller mycket B6-vitamin som främjar produktionen av signalsubstanser i hjärnan, vilket gör att banan sannolikt verkar bättre än rena kolhydrater typ t ex druvsocker. Både serotonin och B6-vitamin betyder mycket för det mentala hälsotillståndet. Så du blir förmodligen också lite gladare och friskare om du äter bananer.

Ät också: Andra livsmedel med snabba kolhydrater, t ex potatis, vitt bröd, (med marmelad), godis (bl a vingummi), russin och honung.

Om du vill gå ner i vikt

Magert kött som t ex kalkon, skinkschnitzel, oxfilé och strutskött är perfekta ingredienser i smalmat. Det är en
förstklassig proteinkälla helt utan fett och kolhydrater.

Protein är bra eftersom det både mättar och stimulerar ämnesomsättningen mer än kolhydrater.

Om du ofta känner dig trött (kanske för trött att börja motionera) kan magert kött också vara lösningen. Trötthet kan vara symtom på järnbrist - och kött innehåller massor av järn.

Ät också: Magra fisksorter, t ex torsk och tonfisk i vatten.

Om du röker

Apelsiner har en hög halt av vitamin C, en viktig antioxidant.

Röker du har du större behov av C-vitamin på grund av att röken lägger beslag på allt C-vitamin i kroppen. Vitaminet motverkar också några av rökens skador på kroppen.

Fördelen med att äta apelsiner i stället för vitaminpiller är att apelsiner också innehåller en rad fytoämnen som får C-vitaminet att verka bättre. Fytoämnen är växtämnen som bl a också stärker immunförsvaret.

Ät också: Andra C-vitaminbomber (t ex svarta vinbär, broccoli och jordgubbar). Solrosfrön (innehåller E-vitamin som motverkar tobaksskador).

Om du vill ha i gång magen

Frukostprodukter fulla av fibrer som t ex all-bran och andra produkter baserade på kli är bra genvägar när det gäller att få i gång en trög mage.

Fibrer från spannmål är nämligen ultraeffektiva för matsmältningen och motverkar förstoppning och andra problem i den delen av kroppen. Om du har en tendens till förstoppning eller har för vana att äta mycket vitt bröd och pasta och för lite fibrer så är det klokt att börja dagen med en fiberrik frukostprodukt. Strö eventuellt din fiberfrukost över yoghurt med bifido- eller acidofilusbakterier. Då gör du din mage en extra tjänst.

Ät också: Andra fiberrika livsmedel, t ex torkade
aprikoser, färska nypon, katrinplommon, mandel, grovt fullkornsbröd, havregryn och fullkornspasta.

Om du har nervös mage

Mjölkprodukter med bifido-bakterier är riktigt bra om du är lite orolig i magen.

Mjölksyrabakterierna i vanlig yoghurt tål inte syrabadet i magsäcken och är därför döda när de kommer fram till tarmen. Det är bara levande bakterier som kan hjälpa tarmfloran att komma i form.

Bifidobakterien överlever syrabadet och når därför tarmen levande. Där bildar den kolonier av sunda bakterier som slår ut de skadliga bakterier som ger dålig mage.

Ät också: Mjölkprodukter med acidofilus.

Om du vill vara frisk på äldre dar

Makrill i tomat är nästan det närmaste du kan komma en källa till evig ungdom.

Makrill är sprängfylld med n-3-fettsyror som är livsviktiga för
kroppen. De stärker immunförsvaret, dämpar inflammationer, ger frisk hud, förebygger reumatism och hjärt-kärlsjukdomar.

Tomatsåsen ger också bonus rent hälsomässigt. Den innehåller nämligen antioxidanten lycopen som bl a förebygger dålig syn och minnesbesvär.

Makrill innehåller också massor av D-vitamin som hjälper till att hålla skelettet starkt hela livet.

Kombinationen av n-3-fettsyror, D-vitamin och lycopen gör därför makrill i tomat perfekt för dig som redan nu vill förbereda dig på en frisk ålderdom.

Ät också: Andra feta fisksorter, t ex ål, lax, sill och laxöring samt torskrom. Tomatjuice och -ketchup (massor av lycopen). Morötter (bra för synen).

Om du vill undvika cancer

Morötter är något av det bästa du kan äta om du vill stärka ditt försvar mot cancer. De innehåller bl a stora mängder betakaroten.

Karoten är en effektiv antioxidant som neutraliserar de fria radikalerna i kroppen som kan förvandla friska celler till cancerceller. Med de små men rena mängder som finns i morötter riskerar du inte att få för mycket. En överdos betakaroten kan faktiskt försvaga ditt immunförsvar.

Ät också: Massor av frukt och grönt (innehåller nästan alla olika antioxidanter. Ju fler olika du får, desto bättre). Räkor (innehåller selen som kan förebygga cancer). Solrosfrön
(innehåller E-vitamin som är en supereffektiv antioxidant).

De mest lästa artiklarna just nu
Dieter

Gå ner i vikt med I FORM Kostplan 1500 kcal

Bröd

Världens nyttigaste och enklaste bananbröd

Kostråd

Vad är ingefära bra för?

Nyttig mat

RÄKNA UT: Hur många kalorier behöver jag?

Superfood

Kan du inte heller få ut kärnorna? Vi hjälper dig här!

Psykologi

Lär dig att släppa dina orostankar

Hälsa

Varför kan jag inte skilja på höger och vänster?

Styrkeövningar

Få starka ben med I FORMs julkalender

Nyttig mat

Så räknar du om gram till dl

Träning

RÄKNA UT: Hur många kalorier förbränning min träning?

Mer om Nyttig mat
Nyttig mat

Genvägen till att lyckas med fermentering

Nyttig mat

14 enkla kocktips: Så här blir du en ninja i köket

Nyttig mat

Rynkar du på näsan åt rester?

Nyttig mat

Gör en veckomeny – och slipp stressen i mataffären.

Nyttig mat

Här är de ingredienser vi helst undviker

Nyttig mat

5 enkla sätt att använda trädgårdens squash

Nyttig mat

Kan man äta halloweenpumpa?

Nyttig mat

Kan man tvätta bort bekämpningsmedel från frukt och grönsaker?

Annons

Hur får vi i oss mer omega-3?

Nyttig mat

Därför kan presskaffe vara ohälsosamt

Nyttig mat

9 tips till att äta lite nyttigare på semestern

Newsletter background
I FORM rekommenderar
Superfood

Kolla in våra bästa recept med rödkål

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Psykologi

Testa dig själv: Är du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Lätt att leva sunt: I FORMs träningsuniversum och veckomenyer hjälper dig

Förebyggande

Borde du vara orolig för att du svettas på natten?

Platt mage

Magcamp för nybörjare: Följ det här effektiva programmet och se resultat

Träning

Få mer energi med den här morgonträningen som sträcker ut och stärker

Psykologi

Depressionstest – är du mer än bara nedstämd?

Styrketräning

Nybörjare? Så kommer du snabbt igång med styrketräningen

Träning

Här är de 5 mest populära träningsprogrammen