Mat ger energi

Om du behöver massor av energi så hittar du lösningen i dina kostvanor. Genom att fylla på dina depåer med rätt livsmedel så att kroppen har att ta av, kommer du att bli rustad såväl fysiskt som mentalt inför både löpturen och tentamen.

Ät frukost varje dag

Helst inom den första timmen efter att du stigit upp. Se till att få i dig massor av kolhydrater som bröd och gryn.

Ät regelbundet

Ät tre huvudmål och 2-3 mellanmål under dagens lopp. På så sätt undviker du att hungern gör dig trött.

6 om dagen

Ät sex frukter och grönsaker om dagen - totalt 600 gram.

Undvik fett

Undvik fet mat som gör dig slö och trött.

Ät inte sent på kvällen

Undvik måltider sent på kvällen, eftersom din kropp då måste sätta i gång med att smälta maten när du ligger i sängen och försöker sova. Det stör din nattsömn.

Drick vatten!

Drick åtta stora glas vatten om dagen - och ännu mer när du motionerar.

Ät dig mätt

Var inte paniskt rädd för fett. Din kropp behöver 1 kalori per timme och kg kroppsvikt för att överhuvudtaget överleva.

Bli hälsosam och stark med I FORM!

I FORMs viktigaste uppgift är att göra hälsa enkelt. I vårt digitala universum får du kunskap och verktyg som gör det lätt att leva sunt. Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.

På vår sajt och i vår app får du bl a:

  • Över 100 videoträningar på 5 till 40 min.
  • Nybörjarvänliga löpprogram med ljudguide
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny

Vill du veta mer om I FORM digital? Kolla här!


Newsletter background