En dag på Fodmap-dieten

Här får du inspiration till hur du kan äta om du vill testa att köra FODMAP-dieten en dag.

Så ska du äta under en dag på FODMAP-dieten

Morgon

  • Häll lite matolja i stekpannan. Häll i tre vispade ägg (ev med några matskedar laktosfri mjölk) och lägg på 3–4 skivor tomat och några skivor parmaskinka på toppen. Stek omeletten stabil under ett lock.

Förmiddag

  • Några morötter + en liten näve mandlar.

Lunch

  • Stek eller grilla ett kycklingbröst och skär det i lagom stora bitar. Vänd ner dem i en grov råkostsallad med rivna morötter, apelsinklyftor och några matskedar kokt quinoa.

Eftermiddag

  • En smoothie på några hundra gram frysta jordgubbar, 50 g färsk ananas och 1–2 dl sojamjölk med vanilj.
  • TIPS Om du har lite bovetegröt, ger det en krämig konsistens att slänga i några skedar i din smoothie.

Middag

  • Koka 200 gram små potatisar med skal tills de är nästan mjuka. Stek dem sedan i lite smör och olja. Tillsätt 200–300 gram paprika, gröna bönor och körsbärstomater och woka allt. Ät en bit grillad lax till.

Hälsosam hela sommaren med I FORM

I FORMs viktigaste uppgift är att göra hälsa enkelt. I vårt digitala universum får du kunskap och verktyg som gör det lätt att leva sunt. Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Löpprogram med ljudguide
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny

Just nu har vi ett specialerbjudande, där du får tillgång till I FORM hela sommaren för endast 49 kr.

ERBJUDANDE: Få 3 månader för 49 kr.


Newsletter background