Hur får jag i mig 5 frukter och grönsaker varje dag?

Jag har svårt att komma upp i Livsmedelsverkets rekommendation på 500 gram frukter och grönsaker varje dag. Har du några bra tips på hur jag ska göra för att lyckas?

Vi äter ofta med känslorna, så reflektera över vad ditt matbegär handlar om egentligen.

Fredrik Paulún Att fylla tallriken med säsongens färska råvaror varje dag är självklart det sundaste du kan göra. Men i en stressig vardag kan det vara svårt att hinna tillaga så många olika grönsaker och då är det ok att fuska lite och utnyttja de genvägar som finns!

Frukt- och grönsakskontot kan mycket väl betyda att din källa till hälsosamma näringsämnen kommer via "den lätta vägen". Genvägar som konserverad majs, frysta ärtor och inlagda rödbetor, som kan göra det lite lättare att komma upp i fem om dagen, är särskilt välkomna i de hälsosamma räkenskaperna.

Jag har sammanställt lite enkla lösningar till dig:
Frukost: Ett glas juice, till exempel äpple eller apelsin.
Förmiddag: En liten portion burkmajs.
Lunch: Rödbetor på en leverpastejsmörgås.
Eftermiddag: Ett äpple.
Middag: Krossade burktomater och lök i köttfärssåsen.
Dessert: Ett par skedar burkananas.
Genom att vara kreativ och ta hjälp av de nyttiga, enkla alternativen, kan du alltså lätt skapa dina hälsosamma och snabbare måltider.

Nu har det blivit lättare att leva sunt!

I FORMs viktigaste uppdrag är att göra hälsa lättillgängligt. Därför har vi skapat ett nytt träningsuniversum, där du får kunskapen och verktygen som motiverar dig att leva sunt, året runt.
Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny
  • Spara ditt favoritinnehåll – och hitta det lätt igen

Just nu: Testa 30 dagar utan kostnad


Newsletter background