Hur nyttigt är det med mat på burk?

Det finns ju ganska mycket konserverad mat, som bönor, makrill och annat, som är smidigt att ha i köksskåpet, men hur nyttigt är det egentligen att äta mat på burk eller i tetrapak?

Fredrik Paulún Det är en utmärkt fråga eftersom det ibland inte riktigt är som många tror.

Fryst mat, åtminstone när vi pratar om råvaror som grönsaker, bär, fisk, skaldjur, kött, frukt, med mera, är ofta näringsmässigt bättre än de färska alternativen. Det beror på att de skördas och packas när de är som bäst. Många färska produkter måste skördas långt innan de är riktigt mogna för att mogna på vägen till konsumenten. Det beror på att de annars skulle bli övermogna.

Ibland kan även konserveringen i tetrapak och burkar bidra till bättre egenskaper. Du tar upp mer antioxidanter från krossade tomater på burk, än från färska tomater. Det beror på att de tränger ut ur skalen och kärnorna vid konserveringen, vilket ökar din absorption av dem.

Baljväxter som linser, ärter och bönor är också väldigt bra konserverade eftersom upphettningen inaktiverar de antinutrienter som annars finns i baljväxter du kokar själv. Dessa antinutrienter hämmar upptaget av näringsämnen och ligger bakom de magbesvär många får av baljväxter. Konserverad fisk är också mycket bra, kanske främst på grund av det riktigt låga priset. Makrill i tomatsås kostar nästan inget men är en rik källa till omega-3-fett och fina proteiner.

Generellt är jag positiv till frysta och konserverade råvaror men då inkluderar jag inte fryst färdigmat som oftast har halvdålig näringskvalitet av ekonomiska skäl. När det gäller fryst mat brukar inte förpackningen vara något problem, men vanliga metallkonserver har ofta en insida täckt av ämnen som är mindre nyttiga, till exempel det hormonstörande BPA. Därför ska du i första hand välja glasburkar när du köper konserver. Just nu är det en het debatt om detta och förhoppningsvis försvinner snart de farliga ämnena ur våra burkar. Så är det till exempel med barnmatsburkar.

De mest lästa artiklarna just nu
Dieter

Gå ner i vikt med I FORM Kostplan 1500 kcal

Kostråd

Vad är ingefära bra för?

Bröd

Världens nyttigaste och enklaste bananbröd

Nyttig mat

RÄKNA UT: Hur många kalorier behöver jag?

Psykologi

Lär dig att släppa dina orostankar

Hälsa

Varför kan jag inte skilja på höger och vänster?

Styrkeövningar

Få starka ben med I FORMs julkalender

Nyttig mat

Så räknar du om gram till dl

Träning

RÄKNA UT: Hur många kalorier förbränning min träning?

Superfood

Kan du inte heller få ut kärnorna? Vi hjälper dig här!

Mer om Nyttig mat
Nyttig mat

Genvägen till att lyckas med fermentering

Nyttig mat

14 enkla kocktips: Så här blir du en ninja i köket

Nyttig mat

Rynkar du på näsan åt rester?

Nyttig mat

Gör en veckomeny – och slipp stressen i mataffären.

Nyttig mat

Här är de ingredienser vi helst undviker

Nyttig mat

5 enkla sätt att använda trädgårdens squash

Nyttig mat

Kan man äta halloweenpumpa?

Nyttig mat

Kan man tvätta bort bekämpningsmedel från frukt och grönsaker?

Annons

Hur får vi i oss mer omega-3?

Nyttig mat

Därför kan presskaffe vara ohälsosamt

Nyttig mat

9 tips till att äta lite nyttigare på semestern

Newsletter background
I FORM rekommenderar
Superfood

Kolla in våra bästa recept med rödkål

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Psykologi

Testa dig själv: Är du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Lätt att leva sunt: I FORMs träningsuniversum och veckomenyer hjälper dig

Förebyggande

Borde du vara orolig för att du svettas på natten?

Platt mage

Magcamp för nybörjare: Följ det här effektiva programmet och se resultat

Träning

Få mer energi med den här morgonträningen som sträcker ut och stärker

Psykologi

Depressionstest – är du mer än bara nedstämd?

Styrketräning

Nybörjare? Så kommer du snabbt igång med styrketräningen

Träning

Här är de 5 mest populära träningsprogrammen