Förläng ditt liv- lev som en rödvinsälskare

Om du tillhör livsnjutarna kan du gott unna dig ett glas rödvin då och då. För det sägs att vindrickarna kan få ett både längre och friskare liv än såväl nykterister som öl- eller starkspritdrickarna.

Det råder inget tvivel om att alkohol i stora mängder är farligt och att överkonsumtion bl a ökar risken för leverskador, cancer och hjärt-kärl-sjukdomar. Men samtidigt tyder en rad undersökningar på att alkoholintag faktiskt kan gagna hälsan förutsatt att det sker inom rimliga gränser. Och det är särskilt rödvin som utmärker sig när forskarna sätter fokus på dessa våta varor.

En av många förklaringar till vinets hälsofrämjande egenskaper ligger i innehållet av antioxidanter. Jämfört med andra alkoholhaltiga drycker innehåller rödvin flest antioxidanter, följt av vitt vin, öl och starkvin, medan innehållet i starksprit är lika med noll.

Antioxidanter är generellt hälsofrämjande eftersom de skyddar kroppen mot fria radikaler, vilka kan öka risken för bl a hjärt-kärlssjukdomar, cancer och tidigt åldrande.

Vindrickare lever sundare

Kanske beror de positiva resultaten från undersökningarna på att vindrickarna skiljer sig från andra människor i andra avseenden, som har större betydelse för hälsan? Ny forskning visar t ex att vindrickarna i allmänhet har sundare kostvanor, särskilt då av frukt och grönt där intaget är betydligt större. Andra skillnader är att de troligen röker mindre, motionerar mer och äter mindre och sundare fett.

Stärker hjärtat

Det är emellertid inte bara vin som kan gynna hälsan. En del undersökningar pekar på att former av alkohol minskar risken för hjärt-kärlsjukdomar, och kontrollerade experiment stödjer tesen att alkohol ökar mängden av det goda kolesterolet, HDL. Detta kolesterol rensar blodkärlen och hjälper alltså till att förebygga åderförfettning.

Det är extra viktigt att män utnyttjar alkoholens gynnsamma effekter och kanske till och med använder dem som en ursäkt för att ta sig ett glas. Av naturen är han nämligen mindre välförsedd med HDL-kolesterol än kvinnan.

Så dricker du vin på det sunda sättet

Drick lite varje dag. Det är sundare att dricka ett till två glas om dagen än att ge sig ut i ett sjöslag en gång i veckan visar en undersökning. Man rekommenderar att kvinnor begränsar sin alkoholförtäring till 14 enheter i veckan och män till 21. Det betyder två glas rödvin om dagen för kvinnor och tre för män.

De mest lästa artiklarna just nu
Dieter

Gå ner i vikt med I FORM Kostplan 1500 kcal

Kostråd

Vad är ingefära bra för?

Bröd

Världens nyttigaste och enklaste bananbröd

Nyttig mat

RÄKNA UT: Hur många kalorier behöver jag?

Psykologi

Lär dig att släppa dina orostankar

Hälsa

Varför kan jag inte skilja på höger och vänster?

Styrkeövningar

Få starka ben med I FORMs julkalender

Nyttig mat

Så räknar du om gram till dl

Träning

RÄKNA UT: Hur många kalorier förbränning min träning?

Superfood

Kan du inte heller få ut kärnorna? Vi hjälper dig här!

Mer om Nyttig mat
Nyttig mat

Genvägen till att lyckas med fermentering

Nyttig mat

14 enkla kocktips: Så här blir du en ninja i köket

Nyttig mat

Rynkar du på näsan åt rester?

Nyttig mat

Gör en veckomeny – och slipp stressen i mataffären.

Nyttig mat

Här är de ingredienser vi helst undviker

Nyttig mat

5 enkla sätt att använda trädgårdens squash

Nyttig mat

Kan man äta halloweenpumpa?

Nyttig mat

Kan man tvätta bort bekämpningsmedel från frukt och grönsaker?

Annons

Hur får vi i oss mer omega-3?

Nyttig mat

Därför kan presskaffe vara ohälsosamt

Nyttig mat

9 tips till att äta lite nyttigare på semestern

Newsletter background
I FORM rekommenderar
Superfood

Kolla in våra bästa recept med rödkål

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Psykologi

Testa dig själv: Är du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Lätt att leva sunt: I FORMs träningsuniversum och veckomenyer hjälper dig

Förebyggande

Borde du vara orolig för att du svettas på natten?

Platt mage

Magcamp för nybörjare: Följ det här effektiva programmet och se resultat

Träning

Få mer energi med den här morgonträningen som sträcker ut och stärker

Psykologi

Depressionstest – är du mer än bara nedstämd?

Styrketräning

Nybörjare? Så kommer du snabbt igång med styrketräningen

Träning

Här är de 5 mest populära träningsprogrammen