... du är trött på att ständigt vara förkyld

- ät frukt och grönt.

Du behöver ett starkare immunförsvar, vilket kräver massor av så kallade antioxidanter. De finns i stort sett i all kost, men betakaroten, C-vitamin och E-vitamin fungerar bäst. De finns framför allt i frukt och grönsaker, solrosolja och nötter. Grönsaker som broccoli och spenat, citrusfrukter och morötter toppar antioxidantlistan.

Du bör äta så mycket frukt och grönt du orkar. Hjärtexperter rekommenderar 600 gram om dagen. Och gläd dig åt att ett glas rödvin då och då också bidrar med en skvätt antioxidanter. Detsamma gäller te och finare choklad.

Ditt immunförsvar behöver också stora mängder zink som finns i nöt-, fläsk- och lammkött samt fågel, fisk och skaldjur. Även bönor och fullkornsprodukter innehåller stora mängder zink, som förutom att stärka immunförsvaret även förbättrar ditt läkkött. Dessa livsmedel innehåller dessutom mangan och koppar som också fyller en viktig funktion i immunförsvaret.

Nu har det blivit lättare att leva sunt!

I FORMs viktigaste uppdrag är att göra hälsa lättillgängligt. Därför har vi skapat ett nytt träningsuniversum, där du får kunskapen och verktygen som motiverar dig att leva sunt, året runt.
Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny
  • Spara ditt favoritinnehåll – och hitta det lätt igen

Just nu: Testa 30 dagar utan kostnad


Newsletter background