Bli smartare med magnesium

Glömmer du fort vad du just har lärt dig? Då ska du äta mat som innehåller mycket magnesium.

Magnesium har i studier har visat sig kunna stärka både din inlärningsförmåga och ditt minne. Mineralet som bland annat finns i gröna bladgrönsaker håller helt enkelt cellerna på högsta nivån i god form – både kort- och långsiktigt.

Forskarna har gjort försök på ökat magnesiumintag hos djur och här visade resultaten en klar förbättring av den kognitiva förmågan, alltså förmågan att bland annat koncentrera sig på att lära nytt.

Du får alltså magnesium i gröna bladgrönsaker, men också i mandlar, spannmålsprodukter och mjölk. Kvinnor rekommenderas att inta 280 mg magnesium om dagen.

Nu har det blivit lättare att leva sunt!

I FORMs viktigaste uppdrag är att göra hälsa lättillgängligt. Därför har vi skapat ett nytt träningsuniversum, där du får kunskapen och verktygen som motiverar dig att leva sunt, året runt.
Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny
  • Spara ditt favoritinnehåll – och hitta det lätt igen

Just nu: Testa 30 dagar utan kostnad


Newsletter background