Ät dig till starkare lungor

Ditt val av mat kan påverka dina lungor negativt. En stor undersökning fann ett samband mellan kroniska lungsjukdomar och mycket kött, mycket salt och mycket kolhydrater.

LUNGSKYDD

Kanske följer du redan de officiella rekommendationerna om en daglig kvot på 5 frukter och grönsaker i magen och vet vilka fördelar det har för hälsan? Nu visar två olika undersökningar att massor av frukt och grönt också har en stor effekt på dina lungor.

En amerikansk undersökning med 6000 deltagare slår fast att om du håller kvoten, minskar risken för lungcancer med 46 procent. Förklaringen är livsmedlets innehåll av fytoöstrogener. Forskarna säger att du förebygger bäst med olika sorters frukter och grönsaker.

I en annan amerikansk undersökning med 52 325 deltagare drar forskarna en annan lungvänlig slutsats. De säger nämligen att frukt och grönsaker förebygger lungbesvär med till exempel hosta och äterkommande slembildning.

Ät 5oo gram om dagen

5 stycken frukter och grönsaker per dag motsvarar 500 gram, och
dem kan du både äta färska, frysta, torkade eller på burk. Alla ska räknas med, oavsett om du äter dem var för sig eller om de ingår i en kall eller varm rätt.

  • 1 glas juice utgör bara en enda av de 5.
  • Potatis ingår inte i kalkylen.
  • 1 frukt (100 g) är t ex 1 äpple, 1/2 dl torkad frukt, 3 mandariner eller 1,5 dl färska eller frysta bär.
  • 1 grönsak (100 g) är t ex 1 morot, 1/4 gurka, 1,5 dl ärtor eller 11/2 dl stuvad kål.

Nu har det blivit lättare att leva sunt!

I FORMs viktigaste uppdrag är att göra hälsa lättillgängligt. Därför har vi skapat ett nytt träningsuniversum, där du får kunskapen och verktygen som motiverar dig att leva sunt, året runt.
Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny
  • Spara ditt favoritinnehåll – och hitta det lätt igen

Just nu: Testa 30 dagar utan kostnad


Newsletter background