Ät dig järnpigg

Om du känner dig trött kan det bero på järnbrist. Här får du en lista över järnrik mat som hjälper dig att hålla humöret på topp.

Kvinnor 30-årsåldern får typiskt i sig mindre än de rekommenderade 18 milligrammen per dag. Som tur är finns det en hel del du själv kan göra för att få i dig mer järn och hålla humöret på en hög nivå.

Detta ska du äta:

  • 1. MüsliMüsli är sunt, inte bara tack vare järninnehållet utan också tack vare de grova kornen. Men se upp; vissa müsliblandningar innehåller mycket socker.
  • 2. KycklingKyckling är både magert och rikt på proteiner. Servera kyckling tillsammans med ris och sallad eller endast med ångade grönsaker.
  • 3. Spenat Spenat är utöver järn fullt med vitaminer, näringsämnen och antioxidanter. Spenat sägs också kunna neutralisera giftämnen vi utsätter kroppen i form av rökning, läkemedel, föroreningar och besprutningar.
  • 4. Vita bönorBita bönor är fullsmockade med folat som är en viktig faktor för att förebygga cancer. Folat inngår också i kroppens blodproduktion.
  • 5. BiffBiff är både magert och sunt. De flesta män älskar att äta biff, men faktisk är det kvinnor som behöver den mest. Kvinnor kan med fördel äta mer rött kött eftersom de har ett större behov av järn. Ju rödare köttet är, desto mer järn innehåller det.

Nu har det blivit lättare att leva sunt!

I FORMs viktigaste uppdrag är att göra hälsa lättillgängligt. Därför har vi skapat ett nytt träningsuniversum, där du får kunskapen och verktygen som motiverar dig att leva sunt, året runt.
Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny
  • Spara ditt favoritinnehåll – och hitta det lätt igen

Just nu: Testa 30 dagar utan kostnad


Newsletter background