Allt om kaffets bästa och sämsta sidor

Intensiv forskning på kaffeområdet pågår. Senaste nytt är att bönorna möjligtvis är cancerhämmande. Här följer vetenskapens mest intressanta resultat.

28 juli 2015 av I FORM

Doften av nybryggt kaffe kan få upp vem som helst ur den sköna sängvärmen på morgonen. Och efter en eller ett par koppar av den vederkvickande drycken är de flesta redo för en ny dag.

En amerikansk-kanadensisk undersökning visar att förekomsten av olika cancerformer, bland annat bröstcancer, hos försöksdjur som under en längre period fick rostade kaffebönor reducerades med 60 procent.

Om det överraskande rönet kan överföras till kaffedrickande människor och om effekten bevaras i bryggt kaffe vet man fortfarande inte. Dock visar flera undersökningar att kaffe i måttliga mängder har en positiv effekt på välbefinnandet. Andra undersökningar pekar däremot på att ett för högt intag av kaffe kan ha allvarliga konsekvenser för hälsan.

Det finns alltså ännu inte någon entydig bild av den populära drycken. Men enligt forskarna skadar inte två-tre koppar om dagen.

11 anledningar att älska kaffe

Så säger forskarna

Man har alltid trott att kaffe ökar risken för osteoporos - benskörhet, men så länge kaffet inte ersätter det dagliga glaset mjölk är det ingen nämnvärd fara.

Flera års studier visar inte att kaffe ökar risken för högt blodtryck.

Kaffe har en uppiggande effekt och förbättrar möjligtvis långtidsminnet.

Kaffe kan ha en positiv effekt på matsmältningsproblem.

Kaffe har i förhållande till te en möjlig positiv betydelse för blodcirkulationen hos medelålders människor.

Kaffe kan öka mängden magsyra, förstärka magproblem och leda till diarré.

Mer än tre koppar kaffe om dagen ökar risken för hjärt-kärlsjukdomar.

Kaffe kan göra dig nervös, rastlös och lättirriterad förstärka panikreaktioner och försämra sömnen.

Kaffe kan försämra chansen att bli gravid och resultera i förlossningskomplikationer och barn med låg födelsevikt.

Kaffe kan hämma järnupptaget och öka risken för blodbrist. Det förhindras om man dricker den sista koppen en timme före en måltid och avstår från kaffe omedelbart efter en måltid.

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar