Så äter du dig gravid

Det kan löna sig att äta detta om du vill bli gravid.

13 december 2016 av Julie-Elsebeth Crone Johannesen

Det finns en lång rad saker som kan göra det svårare att bli gravid. Några kan man behandla medan andra inte går att göra något åt. Men det är inte omöjligt att förbättra sina chanser att bli gravid.

Fertilitet och hälsa

Din form och din kost kan vara avgörande när du vill bli gravid. Cirka 40 procent av alla fertilitetsproblem beror på att ägglossningen inte fungerar som den ska – och detta kan man enligt en Harvard-studie från 2007 minska betydligt om man äter och lever sunt.

Ät dig gravid

Om du vill förbättra dina möjligheter att bli gravid så kanske du ska satsa på att äta ur de här 6 livsmedelsgrupperna som påverkar din hälsa och fertilitet positivt.

Kallvattensfisk

Omega-3-fettsyror är essentiella för kroppstemperaturen som är viktig när man försöker bli gravid. Ät rikligt med lax, sardiner och makrill. 

Fet mjölk

Välj den feta mjölken när du försöker bli gravid. Lite fet yoghurt varje dag kan också hjälpa.

Långsamma kolhydrater

Styr ditt blodsocker och insulinnivå genom att byta ut de snabba kolhydraterna mot fullkorn, grönsaker och bönor.

Vegetabiliskt protein

Ersätt en del av det tunga köttet med protein från bönor, tofu, parmesan, ärter och nötter.

Järn från växter

Spenat, bönor, tomater, rödbetor och korn är alla exempel på på vegetabiliska matvaror som är källor till det sunda järnet.

Vatten

Vatten är naturligtvis den bästa källan för att hålla sig väl hydrerad. Du kan gärna dricka både te, kaffe och alkohol i måttliga mängder – men håll dig borta från drycker med socker i.

Få en snygg Kari Traa-träningströja + 4 nummer av I FORM för endast 149 kr. Den perfekta tröjan för kyliga dagar.

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar