Så skyddar du huden under utomhusträningen

Din hud behöver extra skydd mot väder och vind när du tränar utomhus, speciellt under sommaren. Här får du en checklista med saker att tänka på.

  • Solskydd är A och O när du tränar utomhus under sommarsäsongen – även när det är molnigt! Skydda hela kroppen, inte bara ansiktet – och snåla inte med krämen! Välj minst solskyddsfaktor 15.
  • Tränar du mycket så svettas du mycket, och då är det extra viktigt att du rengör huden, så att svett, fett och döda hudceller inte täpper till porerna. Använd milda rengöringsprodukter och en skrubbkräm till ansiktet 1–2 gånger i veckan. Avsluta alltid med återfuktande hudvård.
  • Är det kallt kan du blanda ett par droppar ansiktsolja i din kräm. Det lägger en hinna på huden och minskar fuktförlusten.
  • Skydda dina ögon och den ömtåliga huden kring ögonen med ett par löparglasögon som sitter ordentligt på plats medan du tränar. Irriteras du av svett i ögonen kan du använda ett pannband.
  • En keps är i det närmaste oumbärlig. Den ger skugga till ansiktet och skonar håret från solens uttorkande strålar.
  • Ta en dusch direkt efter din löprunda, så att huden inte blir irriterad.

  • Din hud behöver vatten, så tänk på att dricka ordentligt.