Har din väninna en ätstörning? Så kan du hjälpa henne

Det kan vara svårt att se en väninna kämpa med en begynnande ätstörning. Här får du några goda råd om du vill försöka hjälpa henne.

Om du har en väninna som plötsligt blir helt fixerad vid mat och sin vikt och du misstänker att hon har en ätstörning, kan du gärna visa omtänksamhet och fråga hur hon mår – utan att klaga på att hon inte äter.

Du är viktigt att visa omtänksamhet och vara öppen och förstående om du vill prata med en väninna som du misstänker lider av anorexi eller bulimi. Kom ihåg att ätstörningar sällan handlar om mat och vikt. Ätstörningen är snarare ett uttryck för att din väninna brottas med ett inre kaos, som hon har svårt att få kontroll över. Det är detta kaos du ska fråga dig fram till – och inte storleken på hennes måltider. Här kan du se vad du ska göra om du vill hjälpa, och vad du helst ska undvika.

Detta kan du göra för att hjälpa:

  1. Visa intresse för och fråga om din väninnas hälsa och välmående. Mår hon bra? Är det något som trycker henne?

  2. Fråga om hon behöver prata och säg att du gärna lyssnar.

  3. Berätta för henne att du är orolig och erbjud dig att leta efter ett ställe där hon kan få hjälp. Säg att du kan följa med till läkaren eller till ett möte hos Frisk & Fri – Riksföreningen mot ätstörningar.

  4. Gör klart för henne att även om du är orolig så är det inget ni behöver prata om hela tiden. Men att du gärna vill följa upp och se hur det är med henne med jämna mellanrum.

Detta ska du helst inte göra:

  1. Klaga på att hon äter för lite eller är för smal. Hon är säkert redan själv full av självkritiska tankar och skulle göra något om hon kunde. Försök istället att bygga upp henne.

  2. Prata mycket konkret om mat och kalorier – och påpeka hur och varför hon äter för lite. Det blir lätt till en meningslös diskussion och hennes problem har andra orsaker. Sannolikt har de väldigt lite med mat och kalorier att göra.

  3. Bli förnärmad om hon inte vill ha hjälp först. Förstå istället att hon inte klarar att ta emot hjälp just nu – och prova försiktigt igen en annan gång.

De mest lästa artiklarna just nu
Dieter

Gå ner i vikt med I FORM Kostplan 1500 kcal

Bröd

Världens nyttigaste och enklaste bananbröd

Kostråd

Vad är ingefära bra för?

Nyttig mat

RÄKNA UT: Hur många kalorier behöver jag?

Superfood

Kan du inte heller få ut kärnorna? Vi hjälper dig här!

Psykologi

Lär dig att släppa dina orostankar

Hälsa

Varför kan jag inte skilja på höger och vänster?

Styrkeövningar

Få starka ben med I FORMs julkalender

Nyttig mat

Så räknar du om gram till dl

Träning

RÄKNA UT: Hur många kalorier förbränning min träning?

Mer om Psykologi
Psykologi

Så undviker du att vara en people pleaser

Psykologi

Test: Är du en people pleaser?

Psykologi

Varför gör alkohol mig låg dagen efter?

Psykologi

Vetenskapen har talat: Därför gör hunger oss på dåligt humör

Psykologi

Så här tar du dig ur svartsjukans grepp

Psykologi

Är din oro så intenstiv att det är ångest?

Psykologi

Goda råd till dig som känner någon med ångest

Psykologi

7 sätt att hålla hjärnan frisk

Psykologi

Varför skiljer sig våra smaksinnen åt?

Psykologi

Varför kan jag inte känna igen människor?

Psykologi

3 enkla tips för att kontrollera dina orostankar

Newsletter background
I FORM rekommenderar
Superfood

Kolla in våra bästa recept med rödkål

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Psykologi

Testa dig själv: Är du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Lätt att leva sunt: I FORMs träningsuniversum och veckomenyer hjälper dig

Förebyggande

Borde du vara orolig för att du svettas på natten?

Platt mage

Magcamp för nybörjare: Följ det här effektiva programmet och se resultat

Träning

Få mer energi med den här morgonträningen som sträcker ut och stärker

Psykologi

Depressionstest – är du mer än bara nedstämd?

Styrketräning

Nybörjare? Så kommer du snabbt igång med styrketräningen

Träning

Här är de 5 mest populära träningsprogrammen