Om du har en väninna som plötsligt blir helt fixerad vid mat och sin vikt och du misstänker att hon har en ätstörning, kan du gärna visa omtänksamhet och fråga hur hon mår – utan att klaga på att hon inte äter.

Har din väninna en ätstörning? Så kan du hjälpa henne

Det kan vara svårt att se en väninna kämpa med en begynnande ätstörning. Här får du några goda råd om du vill försöka hjälpa henne.

12 oktober 2015 av I FORM

Du är viktigt att visa omtänksamhet och vara öppen och förstående om du vill prata med en väninna som du misstänker lider av anorexi eller bulimi. Kom ihåg att ätstörningar sällan handlar om mat och vikt. Ätstörningen är snarare ett uttryck för att din väninna brottas med ett inre kaos, som hon har svårt att få kontroll över. Det är detta kaos du ska fråga dig fram till – och inte storleken på hennes måltider. Här kan du se vad du ska göra om du vill hjälpa, och vad du helst ska undvika.

Detta kan du göra för att hjälpa:


1. Visa intresse för och fråga om din väninnas hälsa och välmående. Mår hon bra? Är det något som trycker henne?

2. Fråga om hon behöver prata och säg att du gärna lyssnar.

3. Berätta för henne att du är orolig och erbjud dig att leta efter ett ställe där hon kan få hjälp. Säg att du kan följa med till läkaren eller till ett möte hos Frisk & Fri – Riksföreningen mot ätstörningar.

4. Gör klart för henne att även om du är orolig så är det inget ni behöver prata om hela tiden. Men att du gärna vill följa upp och se hur det är med henne med jämna mellanrum.

Detta ska du helst inte göra:


1. Klaga på att hon äter för lite eller är för smal. Hon är säkert redan själv full av självkritiska tankar och skulle göra något om hon kunde. Försök istället att bygga upp henne.

2. Prata mycket konkret om mat och kalorier – och påpeka hur och varför hon äter för lite. Det blir lätt till en meningslös diskussion och hennes problem har andra orsaker. Sannolikt har de väldigt lite med mat och kalorier att göra.

3. Bli förnärmad om hon inte vill ha hjälp först. Förstå istället att hon inte klarar att ta emot hjälp just nu – och prova försiktigt igen en annan gång.

Nå ditt mål 2019!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar