7 enkla råd för en bra arbetsställning

Timme in och timme ut i samma ställning på en kontorsstol är inte bra för kroppen. Den är gjord för rörelse. Få arbetsterapeutens råd för att sitta rätt vid skrivbordet, och slipp onda axlar.

En kvinna på kontorsstol framför ett skrivbord. Hon vill ha råd för att få en bra arbetsställning.

ARBETSSTÄLLNING – Rejs dig flere gange i timen, og sørg for at sidde med rank ryg på kontorstolen. Så er du godt på vej, råder ergoterapeuten.

© iStock

Ont i axlarna, nacken, ländryggen och handlederna. Det är inte många som kan resa sig från åtta timmar i kontorsstolen utan att kroppen ömmar.

Så behöver det inte vara. Vi har pratat med ergoterapeut Bettina Gerbola, som till vardags arbetar med att vägleda personer till rätt kroppsställning på arbetsplatser. Få hennes råd här.

7 råd för en sund arbetsställning

Variera din kroppsställning

Kroppen är byggd för rörelse, så se till att röra på dig så ofta som möjligt under arbetsdagen. Flytta runt på stolen och använd ett höj- och sänkbart skrivbord. Res dig och gå runt flera gånger i timmen.

Ställ skärmen på synavstånd

Många har breda skärmar på kontoret. Så om du inte vill sitta och vrida nacken som om du tittar på en pingismatch för att se hela skärmen, bör du ha ett avstånd som motsvarar att du kan placera ett A4-papper mellan tangentbordet och skärmen.

Ställ in bordshöjden efter armbågarna

När du sitter med avslappnade axlar och rak rygg ska bordsskivan bära dina armar. Om bordet är för högt lyfter vi axlarna. Är det för lågt böjer vi oss ner mot skrivbordet och böjer ryggen.

Kolla sätesdjupet

Stolssitsen ska vara tillräckligt djup för att ge lårbenen stöd. Det ska vara en handbredd mellan stolens framkant och knäskålen. Om sitsen går ända fram till knäskålarna blir blodflödet till benen sämre.

Skärmhöjden ska vara lägre

Den naturliga synriktningen är snett nedåt. När skärmen är placerad för högt måste du böja nacken bakåt. Det ger nackbesvär och torra ögon. Föreställ dig att du sitter med en tidning eller en bok – skärmen ska placeras i samma höjd och lutning, så du ser den utan att böja nacken framåt.

Placera tangentbordet på ett passande avstånd

Det är viktigt att göra plats för armarna, så de kan vila på bordsskivan. Se till att halva underarmen vilar på bordet framför tangentbordet. Står det för långt från händerna drar man armarna framåt och böjer övre delen av ryggen. Det är inte bra för nacken.

Sitt högt på kontorsstolen

Ju högre du sitter på stolen, desto rakare blir din kroppshållning. Vi har en tendens att sitta framåtböjda om stolen är så låg att knäna böjd i en 90 graders vinkel eller mer. Om du däremot sitter lite högre, så att låren lutar snett neråt, så sitter du med rakare rygg.

© iStock

Källa: Bettina Gerbola, arbetsterapeut

I FORM nr. 07/2023