D-vitaminer är superviktiga när det gäller upptagning av kalcium. Utöver det är det extra viktigt att äta mycket D-vitaminer under vinterhalvåret.

Därför ska du äta mer fet fisk

Har du underskott på D-vitamin kvittar det hur mycket kalcium du får i dig, benstommen blir inte starkare.

4 november 2010

Studier visar att D-vitamin spelar en central roll för kalciumupptaget. Enkelt uttryckt är sambandet så här: om du har underskott på D-vitamin kvittar det hur mycket kalcium du får i dig, benstommen blir inte starkare. Vi får primärt D-vitamin från solen och från fet fisk. Många får D-vitaminbrist under vintern Under den mörka årstiden sjunker kroppens egenproduktion till ett absolut minimum. Resultatet blir att upp emot 70 procent av befolkningen har D-vitamin-underskott när vi kommit fram i februari månad. Du kan dock öka mängden fisk i din kost för att minimera risken att drabbas. Lax, makrill, sill och alla andra feta fiskar ger dig massor av D-vitamin. Det gör också en tesked fiskleverolja direkt på morgonen.

Här hittar du det

Det finns D-vitamin i fet fisk, fiskleverolja, ost och andra feta mejerivaror, lamm- och kalvkött samt i avokado. Samtidigt kan kroppen bilda vitaminet när huden påverkats av solens ultravioletta strålar.

Så mycket behöver du

Nordiska näringsexperter rekommenderar att du intar 7,5 mikrogram D-vitamin dagligen. Globalt sett finns det massor av experter som rekommenderar 25–50 mikrogram per dag – i synnerhet under vintern.

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar