Därför ska du äta mer fet fisk

Har du underskott på D-vitamin kvittar det hur mycket kalcium du får i dig, benstommen blir inte starkare.

D-vitaminer är superviktiga när det gäller upptagning av kalcium. Utöver det är det extra viktigt att äta mycket D-vitaminer under vinterhalvåret.

Studier visar att D-vitamin spelar en central roll för kalciumupptaget. Enkelt uttryckt är sambandet så här: om du har underskott på D-vitamin kvittar det hur mycket kalcium du får i dig, benstommen blir inte starkare. Vi får primärt D-vitamin från solen och från fet fisk. Många får D-vitaminbrist under vintern Under den mörka årstiden sjunker kroppens egenproduktion till ett absolut minimum. Resultatet blir att upp emot 70 procent av befolkningen har D-vitamin-underskott när vi kommit fram i februari månad. Du kan dock öka mängden fisk i din kost för att minimera risken att drabbas. Lax, makrill, sill och alla andra feta fiskar ger dig massor av D-vitamin. Det gör också en tesked fiskleverolja direkt på morgonen.

Här hittar du det

Det finns D-vitamin i fet fisk, fiskleverolja, ost och andra feta mejerivaror, lamm- och kalvkött samt i avokado. Samtidigt kan kroppen bilda vitaminet när huden påverkats av solens ultravioletta strålar. ### Så mycket behöver du

Nordiska näringsexperter rekommenderar att du intar 7,5 mikrogram D-vitamin dagligen. Globalt sett finns det massor av experter som rekommenderar 25–50 mikrogram per dag – i synnerhet under vintern.

Nu har det blivit lättare att leva sunt!

I FORMs viktigaste uppdrag är att göra hälsa lättillgängligt. Därför har vi skapat ett nytt träningsuniversum, där du får kunskapen och verktygen som motiverar dig att leva sunt, året runt.
Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny
  • Spara ditt favoritinnehåll – och hitta det lätt igen

Just nu: Testa 30 dagar utan kostnad


Newsletter background