Ät dig i toppform för att kunna motstå sjukdomar

Variation och mycket grönsaker är rätt strategi för att göra kroppens soldater stridsberedda mot sjukdomar. Och ditt bästa vapen är de starka antioxidanterna.

Immunförsvaret ska reagera blixtsnabbt när fienden anfaller och antalet av vissa immunceller ska öka explosionsartat när virus eller bakterier hotar din hälsa. Och för att detta ska fungera behövs ordentligt råmaterial. Detta får du särskilt från kosten i form av näringsämnen, och därför bör du sända en tacksamhetens tanke till ditt immunförsvar varje gång du äter.
Det är långt ifrån likgiltigt vad du stoppar i dig. Du bör äta varierat så att immunförsvaret och kroppen i övrigt är på alerten och i balans. Oavsett hur nyttiga enskilda födoämnen är, så uppstår det brister om man äter för ensidigt. Hela spektrat måste med: kött, fisk, mejeriprodukter, frukt, grönsaker och grova spannmålsprodukter.

Antioxidanter: Din bästa skyddsutrustning

Immunförsvarets bästa vänner!

En del ämnen står i en klass för sig eftersom de är speciellt viktiga för immunförsvar och hälsa. Det gäller särskilt antioxidanter som bl a är viktiga i kampen för att förebygga de värsta sjukdomarna - cancer samt hjärt- och kärlsjukdomar.

Men de är inte i sig själva vägen till hälsa. De kämpar tillsammans, är beroende av och förstärker varandra. De bästa källorna till antioxidanter - frukt och grönt - innehåller också hundratals andra ämnen som i ett fantastiskt samspel arbetar för att förebygga cancer och hjärtsjukdomar. Men det går inte att få in alla dessa ämnen i en tablett och därför är i stort sett alla experter eniga: Vill du ha en hög sjukdomsförebyggande effekt så plocka från grönsaksdisken i stället för från pillerhyllan.

När det gäller antioxidanten betakaroten har en undersökning visat att den i form av tillskott inte alls har lika stor cancerförebyggande effekt som i naturlig form. Tvärtom fick de rökare i undersökningen som tog tillskott av betakaroten en förhöjd risk för cancer. Forskarna drog slutsaten att dessa led brist på de övriga nyttiga ämnena som finns i en varierad kost.

Om din kost är ensidig, direkt osund eller om du av andra skäl hamnat i bakvatten när det gäller kosten kan du ha nytta av tillskott. Det bästa är i så fall en kombination av vitamin- och mineraltillskott som håller rätt proportioner. Detsamma gäller för vegetarianer som lätt får för lite av vissa vitaminer och mineraler.

Fett förstör kommandocentralen

Antioxidanterna är kända som några av de bästa ämnena för att stärka immunförsvaret och motverka sjukdom. Dessutom skyddar de mot angrepp från tidens tand.

De medverkar nämligen till att förhindra den förslitning av kroppens celler och vävnader som sker på grund av syrets inverkan på de olika kemiska föreningarna i kroppen (oxidation). Vid oxidation uppstår fria radikaler som är en slags vingklippta molekyler, vilka har fråntagits en elektron. I en desperat kamp försöker dessa stjäla tillbaka den förlorade elektronen från grannmolekylerna och så är "syrekriget" i full gång.

Men då kommer antioxidanten som räddaren i nöden och erbjuder den förlorade elektronen så att nedbrytningen kan stoppas. Vilket är tur eftersom de fria radikalerna orsakar stor skada i kroppen. De producerar ärrvävnad och om de uppträder på huden ger de upphov till rynkor. De är också kända för att flyta omkring i blodet och påverka kolesterolet och på sikt leda till åderförkalkning (som i sin tur kan orsaka blodpropp). De belastar och försvagar immunsystemet, och de kan förändra cellernas DNA och orsaka cancer.

Oxidanterna, som sätter igång hela denna nedbrytningsprocess, uppstår naturligt i kroppen när cellerna använder syre i sitt arbete. De flesta av dem kommer dock utifrån i form av luftföroreningar, cigarettrök, fett och kolesterol, UVB-strålar från solen, alkohol och olika mediciner.

För mycket mättat fett ökar inte bara risken för åderförkalkning och blodproppar. Det ger också upphov till spärrar i kommunikationslinjerna i ditt immunförsvar med följd att du blir mer utsatt för exempelvis infektioner. Immuncellernas membran blir nämligen också fetare och trögare så att "spejarna" utanpå cellen som håller utkik efter fiender får svårare att komma igenom med information till "kommandocentralen" i cellkärnan. Försvaret blir förslöat och får svårare att reagera mot fiender som det borde.

De mest lästa artiklarna just nu
Dieter

Gå ner i vikt med I FORM Kostplan 1500 kcal

Bröd

Världens nyttigaste och enklaste bananbröd

Kostråd

Vad är ingefära bra för?

Nyttig mat

RÄKNA UT: Hur många kalorier behöver jag?

Superfood

Kan du inte heller få ut kärnorna? Vi hjälper dig här!

Hälsa

Varför kan jag inte skilja på höger och vänster?

Styrkeövningar

Få starka ben med I FORMs julkalender

Träning

RÄKNA UT: Hur många kalorier förbränning min träning?

Nyttig mat

Så räknar du om gram till dl

Superfood

Byt ut isbergssallad mot de här gröna bladen – och få 6 gånger så mycket kostfibrer

Mer om Förebyggande
Förebyggande

Varför har jag ont i magen?

Förebyggande

Så här tar du hand om dina tänder hela livet

Förebyggande

51-åriga Birgitte lever med multipel skleros: "Allt har ett pris"

Förebyggande

MS – här är 7 vanliga tecken du bör hålla koll på

Förebyggande

Den bästa behandlingen mot nagelsvamp

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Förebyggande

Hallux valgus – så här lindrar du smärtorna

Förebyggande

Stärk ditt immunförsvar – du får 5 bra tips här

Förebyggande

Vad är immunförsvaret – och hur funkar det?

Förebyggande

Varför kliar det i min hårbotten?

Förebyggande

Nageltrång – vad kan du göra när tån gör ont?

Newsletter background
I FORM rekommenderar
Superfood

Kolla in våra bästa recept med rödkål

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Psykologi

Testa dig själv: Är du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Lätt att leva sunt: I FORMs träningsuniversum och veckomenyer hjälper dig

Förebyggande

Borde du vara orolig för att du svettas på natten?

Platt mage

Magcamp för nybörjare: Följ det här effektiva programmet och se resultat

Träning

Få mer energi med den här morgonträningen som sträcker ut och stärker

Psykologi

Depressionstest – är du mer än bara nedstämd?

Styrketräning

Nybörjare? Så kommer du snabbt igång med styrketräningen

Träning

Här är de 5 mest populära träningsprogrammen