Kvinna sitter i trappa med vattenflaska i handen


© iStock

7 smarta genvägar till ett sundare liv

Det behöver inte vara svårt att vara hälsosam. Vi har samlat 7 genvägar till en sundare vardag.

20 maj 2018 av I Form

Är du trött på att sätta stora och orealistiska hälsomål som du aldrig lyckas nå? Ta små steg istället. Här har vi samlat 7 smarta genvägar som gör dig sund.

3 gånger per dag ska du fylla din vattenflaska Du behöver minst en och en halv liter vätska per dygn, enligt de officiella rekommendationerna. Om du svettas mycket eller är mycket fysiskt aktiv så behöver du ännu mer vätska än normalt.

Sov utan kläder
När du sover naken är det enklare att hålla nere kroppstemperaturen. Det gör att du utsöndrar mer av sömnhormonet melatonin, vilket ger dig en bättre sömnkvalitet. Sover du tillsammans med din partner kickstartar känslan av hud mot hud också utsöndring av hormonet oxytocin, vilket ökar sexlusten.

Tugga tuggummi med mintsmak när du är i mataffären. Smaken av mint minskar ditt sug efter sötsaker.

Spara på saltet
Ställ undan saltkaret så att du vänjer dig vid att smaka på maten innan du börjar salta den. När du inte kan se saltet kanske du helt glömmer bort att salta extra.

Slappna av före sängdags
Sätt ett larm som ringer en timme innan du ska lägga dig och låt den sista timmen innan sänggåendet vara skärmfri. På det viset kan du snabbare komma till ro och det blir enklare att somna. Kvaliteten på din sömn blir också bättre.

Räta på ryggen
Håll huvudet som en direkt förlängning av ryggraden så att du inte sitter, står eller går i en framåtböjd position och faller ihop i ryggen. Det är bäst för kroppen och du ser både starkare och smalare ut.

Läs
När du sätter dig bekvämt till rätta med en spännande bok och lever dig in i en annan värld slår ditt hjärta långsammare och dina muskler blir mer avslappnade. Det ökar din mentala hälsa och ditt välbefinnande, så tveka inte att ta en välbehövlig timeout i sällskap med en god bok. 

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar