Annons

5 sätt som mobilen kan boosta träningen och hälsan

Mobilen är en ständig följeslagare för de flesta av oss. Den är också ett utmärkt verktyg när du vill hålla koll på din hälsa och komma igång med träningsrutiner. Här tipsar vi om olika sätt som din mobil kan boosta träningen, sömnen och hela ditt välmående.

Skydda mobilen med skal och skärmskydd

Först av allt är det viktigt att skydda mobilen. När man tränar utsätts ofta telefonen för en del stötar och det finns dessutom risk för repor från dragkedjor, nycklar i fickan och annat. För att hålla skärmen i bra skick och se till att mobilen alltid är skyddad behövs bara ett skärmskydd och ett skal eller fodral.

Silikonskal, som säljs på Teknikhallen, är extra populära hos aktiva personer då de både är enkla att hålla rena och gör mobilen greppvänlig. Skal och fodral finns i en mängd olika färger och designer så att du kan anpassa mobilens utseende efter personlig smak.

Mer träning i vardagen

Det är enkelt att komma igång med träningen, eller få in mer rörelse i vardagen, tack vare mobilen. Det finns nämligen ett stort antal hälsoappar och träningsappar som du kan ladda ner, varav många är gratis att använda. Apparna har till exempel kompletta träningspass som du kan köra hemma eller på gymmet, med eller utan vikter.

Vad sägs om bodyweight-träning, yoga, core-träning eller konditionsträning hemma? Allt du behöver är en träningsmatta (till exempel en yogamatta funkar bra). Apparna är även en stor fördel på gymmet för att kunna följa en rutin, se antal reps och sets samt se till att du vilar tillräckligt lång tid mellan övningarna. Några tips på populära träningsappar är följande:

  • StrengthLog
  • Map My Fitness
  • Yoga Studio
  • StrongLifts 5x5
  • Freeletics

För löparen eller nybörjare i löpspåret

Om du vill komma igång med att springa är Couch to 5K ett smart alternativ, eftersom du får guidning hela vägen från nybörjare till att kunna springa fem kilometer i sträck. Du varvar promenad med jogg och kan successivt göra andelen löpning och joggande allt större.

Andra populära appar för löpning är Nike Run Club, Runkeeper, Strava och Runtastic. Strava används av många också för att logga till exempel cykling, powerwalks, vandring, simning och yoga.

Räkna antal steg

Ett kul sätt att få in mer rörelse i vardagen är att utmana sig själv med antal steg per dag. Du kan till exempel sätta upp ett mål att promenera minst 10 000 steg om dagen. Om du har en iPhone så är det bara att ställa in din hälsoprofil i appen Hälsa och börja samla steg! Många av de tidigare nämnda träningsapparna har även stegräkning inbyggt. Ett populärt val är Google Fit.

Få bättre sömn och återhämtning

Sömnen är en av de allra viktigaste aspekterna för hälsan, men också för att du ska få effekt av träningen. Med bättre sömn kan du återhämta dig snabbare och på så sätt få bättre resultat – och inte minst känna dig piggare om dagarna. Ladda ner en sömnmätare i mobilen för att få information om sömnen och hur du kan förbättra den, till exempel appen Sleep Cycle.

För att gynna sömnen är det även en bra idé att använda ett filter mot blått ljus i mobilen kvällstid, en funktion som du kan få tillgång till genom flera appar. Det blåa ljuset från skärmen kan annars störa sömnen.

Meditera dig lugn

Meditation kan ge många positiva effekter och hjälpa till i återhämtningen. En meditationsapp kan vara till stor hjälp för att komma in i en rutin och få guidning i din meditation. Det behöver inte vara avancerat – bara fem minuter om dagen kan ge effekt och göra att du känner dig mer fokuserad och lugnare.

    Newsletter background