Snabbguide: Ät efter de nya kunskaperna

Här får du en snabbguide till hur du äter efter resultaten i världens hittills största koststudie.

Proteiner mättar betydligt bättre än både fett och kolhydrater. Så genom att välja matvaror som fettfattigt kött, fisk, fågel ägg och magra mejeriprodukter. Även baljväxter, nötter och mandlar är proteinrika. Enligt undersökningen ska proteinerna stå för en fjärdedel av dagens kaloriintag.

Så äter du bäst:

Frukt:

Äpplen, päron, apelsiner, hallon och jordgubbar kan du äta obegränsat. Bananer (framför allt övermogna), vindruvor, kiwi, ananas och melon ska du begränsa så långt det går.

Grönsaker:
Här är det i stort sett fritt fram, bortsett från majs, som du ska se upp med. Morötter, rödbetor och palsternackor ska helst ätas råa.

Potatis:
Kokas så lite som möjligt. Välj helst nypotatis och ät dem gärna kalla så att stärkelsen omvandlas till så kallad resistent stärkelse som fungerar som kostfiber. Undvik potatismos och bakad potatis.

Pasta

Ska vara ”al dente”, alltså inte helt genomkokt. Välj fullkornsvarianter. Pasta kan med fördel ätas kall eftersom denna, liksom potatis, utvecklar resistent stärkelse.

Ris:

Välj brunt, parboiled ris, basmati eller vilt ris – inte polerat.

Bröd och frukost:

Ät så grovt som möjligt. Grovt bröd och rågbröd med många kärnor, grovt havregryn och branflakes. Undvik vitt bröd utan kärnor och frukostprodukter som är rika på socker.

Karen Lyager Horve

Bli hälsosam och stark med I FORM!

I FORMs viktigaste uppgift är att göra hälsa enkelt. I vårt digitala universum får du kunskap och verktyg som gör det lätt att leva sunt. Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.

På vår sajt och i vår app får du bl a:

  • Över 100 videoträningar på 5 till 40 min.
  • Nybörjarvänliga löpprogram med ljudguide
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny

Vill du veta mer om I FORM digital? Kolla här!


Newsletter background