Snabbguide: Ät efter de nya kunskaperna

Här får du en snabbguide till hur du äter efter resultaten i världens hittills största koststudie.

Proteiner mättar betydligt bättre än både fett och kolhydrater. Så genom att välja matvaror som fettfattigt kött, fisk, fågel ägg och magra mejeriprodukter. Även baljväxter, nötter och mandlar är proteinrika. Enligt undersökningen ska proteinerna stå för en fjärdedel av dagens kaloriintag.

Så äter du bäst:

Frukt:

Äpplen, päron, apelsiner, hallon och jordgubbar kan du äta obegränsat. Bananer (framför allt övermogna), vindruvor, kiwi, ananas och melon ska du begränsa så långt det går.

Grönsaker:
Här är det i stort sett fritt fram, bortsett från majs, som du ska se upp med. Morötter, rödbetor och palsternackor ska helst ätas råa.

Potatis:
Kokas så lite som möjligt. Välj helst nypotatis och ät dem gärna kalla så att stärkelsen omvandlas till så kallad resistent stärkelse som fungerar som kostfiber. Undvik potatismos och bakad potatis.

Pasta

Ska vara ”al dente”, alltså inte helt genomkokt. Välj fullkornsvarianter. Pasta kan med fördel ätas kall eftersom denna, liksom potatis, utvecklar resistent stärkelse.

Ris:

Välj brunt, parboiled ris, basmati eller vilt ris – inte polerat.

Bröd och frukost:

Ät så grovt som möjligt. Grovt bröd och rågbröd med många kärnor, grovt havregryn och branflakes. Undvik vitt bröd utan kärnor och frukostprodukter som är rika på socker.

Karen Lyager Horve

Nu har det blivit lättare att leva sunt!

I FORMs viktigaste uppdrag är att göra hälsa lättillgängligt. Därför har vi skapat ett nytt träningsuniversum, där du får kunskapen och verktygen som motiverar dig att leva sunt, året runt.
Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny
  • Spara ditt favoritinnehåll – och hitta det lätt igen

Just nu: Testa 30 dagar utan kostnad


Newsletter background