Så tacklar du överflödiga kilon

Det finns många olika sätt att motivera sig. Men alla tilllvägagångssätt har det gemensamt att de kommer inifrån.

Ofta kan du själv hitta rätt sätt och sedan komma vidare i ditt arbete med att gå ner några kilo. Men kanske är det svårt att arbeta inåt på egen hand. Då är det en lysande idé att söka hjälp hos en psykoterapeut eller psykolog.

Finn för- och nackdelar
Sätt dig ner och skriv en lista över de för- och nackdelar det innebär att vara tjock. Begränsa antalet nackdelar och koncentrera dig på de fördelar det innebär om du äter för mycket. Finns det t ex något du slipper göra i dag för att du är tjock? Och är det något du slipper tänka på eller lägga ner tid på för att du använder all din energi på mat och bantningskurer? Ta reda på om fördelarna kompenserar för problem som du skulle kunna lösa på andra sätt.

Tänk innan du äter
När du får lust att äta fel mat eller för mycket så hejda dig innan du stoppar det i munnen. Känner du vad det är för ett behov du egentligen har. Är din tillvaro tråkig? Är du ledsen? Är du arg på någon? Kan du komma i kontakt med känslorna så försök ge efter för dem i stället för att äta: Ta en promenad, gråt, skrik, ring en väninna och ös ur dig vad du har på hjärtat och vad som egentligen irriterar dig.

Visualisera
Öva dig i att tänka positivt om dig själv. Föreställ dig själv i olika situationer. Och föreställ dig att du klarar det utmärkt. På en fest där du flirtar och är omsvärmad. Vid en anställningsintervju där du vågar säga vad du tycker. På ett möte där alla lyssnar på dig och du får igenom dina idéer. På en fest där du får upp stämningen så att alla runt omkring dig har trevligt. Fundera över några av de situationer du brukar vara rädd för och spela upp dem för din inre syn i en version där du klarar dig fint - oavsett om du är tjock eller ej.

Be om hjälp
Finn en bra psykoterapeut som kan hjälpa dig att lägga om dina vanor och din syn på dig själv. Fråga eventuellt din läkare till råds.

De mest lästa artiklarna just nu
Styrkeövningar

Få starka ben med I FORMs julkalender

Styrkeövningar

1. december

Nyttig mat

RÄKNA UT: Hur många kalorier behöver jag?

Psykologi

Lär dig att släppa dina orostankar

Bröd

Världens nyttigaste och enklaste bananbröd

Nyttiga snacks

Så tacklar du kvällssuget

Kostråd

Kan man äta havregrynsgröt till middag?

Psykologi

Varför kan jag inte känna igen människor?

Träning

RÄKNA UT: Hur många kalorier förbränning min träning?

Nyttig mat

Så räknar du om gram till dl

Mer om Gå ner i vikt
Gå ner i vikt

Det har varit förvånansvärt lätt att fasta

Gå ner i vikt

Min midja har inte varit så tydlig på flera år

Gå ner i vikt

Christina gick ner 9 kilo efter 7 veckor med periodisk fasta

Gå ner i vikt

Periodisk fasta – sunt eller sjukt?

Gå ner i vikt

Är popcorn nyttiga snacks?

Gå ner i vikt

Sant eller falskt? 14 myter om träning och viktminskning

Gå ner i vikt

Kaloriberäknade kostplaner: Hitta ditt mål, följ planen, se resultat!

Gå ner i vikt

Köksredskapet som hjälper dig att gå ner i vikt

Gå ner i vikt

Myter om ketodieten – är det hälsosamt?

Gå ner i vikt

Guide: Lyckas med din viktminskning – och håll vikten

Gå ner i vikt

Lyckas med en hälsosam livsstil

Newsletter background
I FORM rekommenderar
Superfood

Kolla in våra bästa recept med rödkål

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Psykologi

Testa dig själv: Är du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Lätt att leva sunt: I FORMs träningsuniversum och veckomenyer hjälper dig

Förebyggande

Borde du vara orolig för att du svettas på natten?

Platt mage

Magcamp för nybörjare: Följ det här effektiva programmet och se resultat

Träning

Få mer energi med den här morgonträningen som sträcker ut och stärker

Psykologi

Depressionstest – är du mer än bara nedstämd?

Styrketräning

Nybörjare? Så kommer du snabbt igång med styrketräningen

Träning

Här är de 5 mest populära träningsprogrammen